دانشگاه تبریز
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
2228-5148
2783-0772
41
2
2014
02
20
مطالعه عددی اثرات فشار و شیب بر شروع ناپایداری هیدرودینامیکی اسلاگ در کانال
1
11
FA
محمدرضا
انصاری
دانشیار مهندسی مکانیک، گروه تبدیل انرژی، دانشگاه تربیت مدرس
عبدالحسین
دارمی زاده
دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک، گروه تبدیل انرژی، دانشگاه تربیت مدرس
در این مقاله تأثیرات فشار و شیب خط انتقال جریان دوفازی، بر شروع و توسعه ناپایداری هیدرودینامیکی اسلاگ مطالعه می شود. در حالت عملی فشار و شیب های خط انتقال تأثیر زیادی بر شروع و توسعه اسلاگ و در نتیجه نرخ جریان عبوری از خطوط لوله انتقال دارد که شناخت بهتر تأثیرات این دو عامل میتواند به طراحان در انتخاب اندازه مناسب خط لوله کمک نماید. مبنای کار حاضر بر اساس روش جدید حل عددی معادلات مدل دو سیالی بوسیله یک نوع از روش های عددی تسخیر ضربه مرتبه بالا می باشد. نتایج مربوط به مدلسازی جریان اسلاگ در کانال، با دو سری نتایج تجربی آزمایشگاهی مقایسه گردید و مطالعه همگرایی شبکه هم صورت پذیرفت. نتایج حاصله از مدلسازی اسلاگ، بیانگر دقت بالا و کفایت و قابلیت مدل در پیش بینی، تسخیر و ردگیری اسلاگ در جریان دوفازی است. مشاهده شد اگر فشار کانال پایین باشد، رشد موج سریعتر و بیشتر از حالت فشار بالا است. به عبارت دیگر، فشار بالاتر اثرات میرایی یا پایدار کننده بر ناپایداری کلوین – هلمهلتز دارد. پارامترهای دیگر از قبیل موقعیت شروع اسلاگ و تأثیرات شیب بررسی شد.
مدل هیپربولیکی,ناپایداری هیدورلیکی,جریان اسلاگ,روش عددی AUSM,جریان دو فازی
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_908.html
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_908_a5b7cee6cc2313ecdb467297582897cb.pdf
دانشگاه تبریز
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
2228-5148
2783-0772
41
2
2014
02
20
بررسی تجربی و بهینه سازی پارامترهای مؤثر بر فلوفرمینگ لوله های آلیاژ آلومینیم AA7075
13
21
FA
محمد مهدی
سمندری
دانشجوی کارشناسی، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز
علی
حاجی صادقیان
دانشجوی کارشناسی، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز
مهران
محبوب خواه
استادیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز
فلوفرمینگ یا اسپینینگ لوله فرآیندی با توانایی ذاتی بالا در تولید انعطافپذیر قطعات لولهای دقیق، جدار نازک، با صافی سطح بالا و خواص مکانیکی بهبود یافته است. در این مقاله روش بهبود کیفیت لولههای فلوفرم شدهی آلیاژ آلومینیوم AA7075، بهطور تجربی بررسی شده است. با استفاده از طراحی آزمایش به روش تاگوچی و آنالیز واریانس، تأثیر مهمترین پارامترهای فرآیند از قبیل نرخ تغذیه، درصد کاهش ضخامت، تعداد گذر(پاس)، ضخامت اولیه، سرعت اسپیندل و زاویهی ورود ابزار، روی پارامترهای اصلی تعیین کنندهی کیفیت لولهها از قبیل دقت هندسی و ابعادی، سختی، صافی سطح و ایجاد عیوب، بررسی شده است. نتایج تحقیقات نشان میدهند که نرخ پیشروی، درصد کاهش ضخامت و تعداد گذر(پاس) بیشترین تأثیر را روی کیفیت قطعه میگذارند. با کاهش نرخ پیشروی و افزایش تعداد گذرها(پاسها)، گردی، صافی سطح، سختی و درصد کاهش ضخامت مؤثر افزایش مییابند و کیفیت قطعه بهتر خواهد شد.
فلوفرمینگ,آلیاژآلومینیوم AA7075,آنالیز واریانس,متوسط نتایج,فلسی شدن
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_909.html
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_909_7aa350f741f5357911d9a0580cc6603b.pdf
دانشگاه تبریز
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
2228-5148
2783-0772
41
2
2014
02
20
مطالعه ی تجربی سرعت سوختن مخلوط گاز طبیعی – هوا با شرایط اولیه آرام
23
30
FA
ابراهیم
عبدی اقدم
استادیار، دانشکده مهندسی، دانشگاه محقق اردبیلی
سیدمیثم
حسینی اصل
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی، دانشگاه محقق اردبیلی
سرعت سوختن آرام که یکی از مهمترین مشخصههای ترموشیمیایی هر مخلوط قابل احتراق است در برآورد سرعت سوختن متلاطم نقش حیاتی دارد. این سرعت به متغیرهایی از قبیل نوع سوخت، ترکیب مخلوط، دما و فشار وابسته است. برآورد سرعت سوختن در دماها و فشارهای مختلف مخلوط گاز طبیعی – هوا با استفاده از نتایج تجربی و استخراج رابطهی همبستگی مربوطه از اهمیت بالایی برخوردار است. برای نیل به این هدف نتایج تجربی فشار- زمان حاصله از احتراق مخلوطهای استوکیومتری گاز طبیعی- هوا در گسترهی دمای اولیه 300 تا K360 و گسترهی فشار اولیه 3 تا bar5/7 با شرایط اولیهی آرام در یک بمب گرمایی کروی استخراج شد و برای چندین آزمایش بصورت ورودی به یک کد شبیهساز احتراق ترمودینامیکی دو منطقهای وارد و سرعت سوختن در طول پریود احتراق بر حسب فشار داخل بمب محاسبه شد. بررسیها نشان داد که خطای این روش در ابتدای فرآیند احتراق، مرحلهای که فشار بمب به فشار اولیه خیلی نزدیک است بیشتر بوده و بعد از این مرحله نتایج حاصله از دقت خوبی برخوردار است. مدل تابع همبستگی سرعت سوختن به صورت مورد ارزیابی قرار گرفت. ثابتهای <em>u<sub>l0</sub></em>، <em>α</em> و <em>β</em> از روش برازش کمترین مربعات خطی روی بیش از 5000 دادهی سرعت سوختن تعیین شد و به ترتیب مقادیر(cm/s) 55<sub>/</sub>22، 68<sub>/</sub>1و 24<sub>/</sub>0- با میانگین انحراف 92<sub>/</sub>2% حاصل گردید. تأثیر دما و فشار به تنهایی روی سرعت سوختن مورد بررسی قرار گرفت و نتایج قابل قبولی در مقایسه با کار سایر محققان بدست آمد.
سرعت سوختن,آرام,گاز طبیعی,آزمایشگاهی
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_910.html
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_910_d2ece0a4706861765c21a85ce8eb604e.pdf
دانشگاه تبریز
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
2228-5148
2783-0772
41
2
2014
02
20
محاسبه ی تحلیلی کشش بین قفسه ای در فرآیند نورد سرد پیوسته
31
40
FA
محمد
کریمی خوزانی
کارشناسی ارشد، گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شهرکرد
مهرداد
پورسینا
استادیار، گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه اصفهان
حسین
گلستانیان
دانشیار، گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی ، دانشگاه شهرکرد
با پیشرفت تکنولوژی، انواع فرآوردههای فلزی، بهویژه فرآوردههای فولادی را بهروش نورد تولید میکنند. نرخ و راندمان بالای تولید محصولات نورد، همچنین دقت زیاد محصولات آن باعث شده است که این صنعت از جایگاه و اهمیت خاصی در بین دیگر فرآیندهای شکلدهی برخوردار شود. در عمل در بیشتر فرآیندهای نورد سرد، بهویژه نورد سرد ورق در قفسههای پیاپی در فاصلهی بین قفسهها، تنشهای کششی عقب و جلو در نوار ورق ایجاد میشود. این پارامتر بر روی بخشهای مختلف فرآیند نورد نظیر فشار غلتکها، نیروی نورد، لغزش جلویی و عقبی و همچنین زاویهی خنثی تأثیرگذار است. از این رو محاسبهی کشش بین قفسهای یکی از مراحل مهم در طراحی خطوط نورد پیوسته میباشد. در حال حاضر هیچگونه رابطهی تحلیلی برای محاسبهی کشش بین قفسهای وجود ندارد و بیشتر اطلاعات موجود در این زمینه بر مبنای مشاهدههای تجربی است. در این تحقیق بر اساس روابط تحلیلی موجود در تئوری نورد، تأثیر کشش بین قفسهای بر روی پارامترهای مختلف نورد و همچنین تأثیر اختلاف سرعت غلتکها در ایجاد کشش بین قفسهای، دو دسته روابط تحلیلی برای محاسبهی تنش کششی بین قفسهای ارائه شده است. صحت نتایج بهدست آمده از روابط تحلیلی از مقایسه با نتایج تجربی گرفته شده از خط نورد سرد مجتمع فولاد مبارکهی اصفهان تأیید میشود.
نورد سرد پیوسته,کشش بین قفسهای,رابطهی تحلیلی
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_911.html
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_911_99aa8a169d6475f23e382871b65bd546.pdf
دانشگاه تبریز
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
2228-5148
2783-0772
41
2
2014
02
20
طرح پیشنهادی برای برج خنککن خشک هلر به منظور کاهش اثرات نامطلوب وزش باد
41
49
FA
محسن
گودرزی
استادیار دانشکده مهندسی، دانشگاه بوعلی سینا
ویدا
روزبهانی
دانشجوی دانشکده مهندسی، دانشگاه بوعلی سینا
سیستمهای خنککن نیروگاهی به عنوان یکی از مهمترین بخشهای نیروگاههای حرارتی همواره مورد توجه خاص بودهاند. راندمان این بخش سیستم به طور مستقیم بر کارایی نیروگاه اثر میگذارد. عملکرد سیستم خنککن خشک هلر نیز مانند سایر سیستمهای خنککن به شدت تحت تأثیر نامطلوب وزش باد قرار میگیرد. در صورت وزش شدید باد ممکن است کارآیی حرارتی برجهای هلر تا حدود چهل درصد کاهش یابد. تأثیر نامطلوب وزش باد بر عملکرد حرارتی برج ناشی از دو عامل جریانهای گردابهای در اطراف رادیاتورها و کج شدن پلوم خروجی از دودکش آنها است. در این تحقیق برای کاهش اثرات نامطلوب وزش باد طرحی پیشنهاد شده است که نتایج شبیه سازی عددی آن نشان داد این طرح میتواند عملکرد حرارتی برج را نسبت به طرح معمولی تا شصت و چهار درصد بهبود بخشد. در طرح پیشنهادی از دیوارهای بادشکنی به ارتفاع و پهنای 20 متر و همچنین دهانه دودکش مایل با زاویه 27 درجه نسبت به افق استفاده شده است.
برج خنککن خشک هلر,باد,پلوم,دودکش,دیوار بادشکن
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_912.html
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_912_aa5633070de78d52d13e9badfdb46636.pdf
دانشگاه تبریز
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
2228-5148
2783-0772
41
2
2014
02
20
تحلیل عددی جریان آرام سیال غیر نیوتنی اطراف استوانه دوار
53
58
FA
عطا
سجودی
کارشناس ارشد دانشکده فنی مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی شریف
فرامرز
طلعتی کلاسر
دانشیار دانشکده فنی مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز
ریحانه
نیشابوری
کارشناس دانشکده فنی مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز
در پژوهش حاضر به بررسی جریان یک سیال غیر نیوتنی در رژیم آرام حول یک سیلندر دوار پرداخته شده است. شبیه سازی جریان سیال غیر نیوتنی با استفاده از مدل توانی (Non-Newtonian power law) انجام گرفته و در آن به بررسی تغییرات پارامترهایی از قبیل رفتار جریان سیال غیرنیوتنی (توان عدد غیرنیوتنی)، سرعت چرخش سیلندر و عدد رینولدز ورودی پرداخته شده است و وابستگی شدید انتقال گرما و هیدرودینامیک جریان سیال به پارامترهای مذکور به ثبت رسیده است. از جمله نتایج بدست آمده افزایش میزان انتقال گرما و نیز ضریب پسا با افزایش عدد رینولدز میباشد. همچنین با افزایش توان عدد غیرنیوتنی (n) به دلیل افزایش سریع ضخامت لایه مرزی هیدرودینامیک، میزان انتقال گرما با کاهش شدیدی روبرو می شود که به دنبال آن ضریب پسا به طرز چشمگیری افزایش مییابد.
جریان آرام,سیال غیرنیوتنی,استوانه دوار,حل عددی
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_913.html
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_913_df118f5b0fdc9bb94636dedc750259e1.pdf
دانشگاه تبریز
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
2228-5148
2783-0772
41
2
2014
02
20
مطالعه تجربی آبگرمکن خورشیدی با مخزن آب یکپارچه از نوع پره دار
59
64
FA
یاسر
طاهری
کارشناس ارشد، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه محقق اردبیلی
کاظم
علیمردانی
کارشناس ارشد، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه محقق اردبیلی
بهروز
میرزایی ضیاپور
دانشیار، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه محقق اردبیلی
آبگرمکنهای صفحه تخت خورشیدی بهعنوان سادهترین و پربازدهترین دستگاههای دریافت انرژی خورشیدی با ماهیت منبع انرژی دما پایین، امروزه به شکل وسیعی در گرمایش ساختمانها و تأمین آب گرم مصرفی کاربرد دارند. در بین آبگرمکنهای صفحه تخت خورشیدی، آبگرمکنهای خورشیدی با مخزن آب یکپارچه سادهترین، ارزانترین و کمحجمترین آنها بهحساب میآیند. در این مقاله سیستم آبگرمکن خورشیدی با مخزن آب یکپارچه با استفاده از نتایج آزمایشگاهی و راه حل عددی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. تفاوت آبگرمکن خورشیدی بهکار گرفته شده در این مقاله با موارد مشابه، نوع صفحه جاذب آن میباشد که به عنوان یک طرح ابتکاری به کار برده شده است. صفحه جاذب مورد نظر مجموعه یکپارچه فلزی با سطح مقطع V شکل در امتداد عرضی و ناودانی در امتداد طولی کلکتور و غوطهور در آب میباشد که فضای خالی داخل مقطعهای V شکل، بوسیله سنگریزههای سیاه پر شده است. در این نوع آبگرمکن، از پوشش شیشهای دو جداره برای عبور تابش خورشید استفاده شده است که شیشه پایینی در تماس مستقیم با آب و صفحه جاذب میباشد. آزمایشات در فضای آزاد بصورت جابجایی طبیعی (ترموسیفون) در سه شیب متفاوت (2/38، 33 و 2/42 درجه) رو به جنوب و همچنین در شیب 2/38 درجه، بصورت جابجایی طبیعی همراه با چرخش 10 درجهای آبگرمکن به سمت شرق و یا غرب (از حالت رو به جنوب) انجام شده است. نتایج آزمایشگاهی نشاندهنده میانگین کارایی روزانه بالای 70 درصد این آبگرمکن میباشد.
آبگرمکنهای صفحه تخت خورشیدی,پوشش شیشهای دوجداره,جاذب از نوع پرهدار,مخزن یکپارچه
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_914.html
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_914_e2fb904ad491ae12569bbf65d31a06fc.pdf