دانشگاه تبریز
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
2228-5148
2783-0772
43
1
2013
06
22
مدل سازی عددی مانورهای غوص و صعود یک زیردریایی بر اثردمش هوای فشرده در مخازن اصلی
1
9
FA
محمدعلی
بدری
استادیار، پژوهشکده علوم وتکنولوژی زیردریا، دانشگاه صنعتی اصفهان
داوود
میرزایی
کارشناس ارشد، پژوهشکده علوم وتکنولوژی زیردریا، دانشگاه صنعتی اصفهان
یکی از قسمتهای مهم در زیردریایی ها که وظیفه تغییر عمق آنرا به عهده دارد مخازن اصلی هستند. زیردریاییها را معمولا دو جداره ساخته و این مخازن در بین دو جدار قرار میگیرند تا با دمیدن هوای پر فشار در آنها، حرکت عمقی زیردریایی تنظیم شود. برای شبیهسازی دقیق از محیط و زیردریایی، مدل دینامیکی دقیق و کاملی از زیردریایی مورد نیاز می باشد. برای این منظور، لازمست تغییرات وزن و شناوری با توجه به فرآیند دمش هوا درآنها به دست آید. شرایط نامعین محیط اقیانوس نیاز به محیطی برای شبیه سازی و انجام تستهای مختلف را گریز ناپذیر نموده است. بنابراین در این پژوهش مدلسازی عددی تغییرات نیروهای وزن و شناوری و مراکز تأثیر آنها بر اثر دمش هوای فشرده در مخازن اصلی در عمقهای مختلف و نیز بررسی نحوه تغییرات عوامل دینامیکی برای یک زیردریایی نمونه مورد توجه قرار گرفته و نتایج عددی با داده های تجربی مقایسه و اعتبار سنجی شده است. نتایج نشان داده است که عواملی نظیر موقعیت مخازن، زاویه حول محور عرضی و عمقی زیردریایی بر فرآیند دمش هوا در مخازن تأثیر مستقیم داشته و همچنین در مانور صعود، زیردریایی دچار ناپایداری رول خواهد شد که با افزایش سرعت زیردریایی این ناپایداری کمتر خواهد شد.
مدل سازی عددی,زیردریایی,مخازن اصلی,نیروهای شناوری و وزن,دمیدن هوا
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_964.html
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_964_713b73e05d5e15ae6ca9080214d7758c.pdf
دانشگاه تبریز
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
2228-5148
2783-0772
43
1
2013
06
22
بررسی تأثیر متقابل تسخیر گردابه و پخش عددی در زوایای حمله مختلف حول ایرفویلNACA0012 در حالت پایا و ناپایا
11
24
FA
علی
حیدری
دانشجوی دکترا، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد
محمود
پسندیده فرد
دانشیار، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد
مجید
ملک جعفریان
استادیار، دانشکده مهندسی، دانشگاه بیرجند
در این مقاله هدف بررسی اثر همزمان و متقابل اتلافات عددیو تسخیر گردابه در نواحی نزدیک و دور از سطح جسم در حالت پایا و ناپایا میباشد. از یک طرف در روشهای مختلف عددی به دلیل خطاهای عددی ناشی از نحوهی بسط معادلات و نیز قطع کردن آنها، وجود عبارت های اتلافی مصنوعی یا خاصیت پخشی معادلات تفاضلی گریز ناپذیر است. از طرف دیگر تسخیر گردابه یک جمله چشمه به معادلات اویلر به عنوان یک نیروی جسمی وارد کرده که این نیز مقداری لزجت مصنوعی به معادلات اضافه و یا از آن کم میکند. اما تأثیر آنها بر لزجت عددی متفاوت است و لذا بررسی عمیق اثر آنها بر یکدیگر و نهایتاً بر دقت نتایج و نیز سرعت و همگرایی حل لازم به نظر میرسد. این روشها برای جریان تراکم پذیر، دوبعدی پایا و ناپایا حول ایرفویل ثابت و پیچشیNACA0012 در زوایای حمله مختلف پیاده شده است. اثر این عوامل بر نتایج حاصله هم در نواحی بدون جدایش و هم در نواحی <br />جداشدهی وسیع از سطح مورد تحلیل قرار میگیرد. هدف کلی این است که آیا میتوان تنها با حل معادلات اویلر و کاربرد تسخیر گردابه و اتلافات عددی مناسب برای شبکه نسبتاً درشت، نتایج قابل قبولی در مقایسه با استفاده از معادلات ناویر- استوکس و مدلهای آشفتگی برای شبکه بسیار ریز به دست آورد. نتایج نشان میدهد که تحت شرایطی با کمی سعی و خطا میتوان با حل معادله اویلر و اعمال تسخیر گردابه در زمان بسیار کم نتایج اولیهی قابل قبولی گرفت.
تسخیر گردابه,اتلافات عددی,لزجت مصنوعی,جدایش لایه مرزی
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_965.html
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_965_f3b78b8b766dc211785a7b77ea932e6d.pdf
دانشگاه تبریز
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
2228-5148
2783-0772
43
1
2013
06
22
بررسی اثر تغییر ترکیب ضرایب وزنی تابع هدف در بهینه سازی آیرودینامیک کمپرسور محوری
25
32
FA
علی
گل نژاد
استادیار، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه حکیم سبزواری
ali_golnezhad@hsu.ac.ir
عبدالامیر
بک خوشنویس
دانشیار، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه حکیم سبزواری
محمد
رضائی مقدم
دانشجوی دکترا، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه حکیم سبزواری
در این مقاله بهینهسازی مقید تابع هدف کمپرسور محوری با استفاده از روش الگوریتم ژنتیک مورد مطالعه قرار گرفته است. با استفاده از روش وزنی و اثر تغییر ترکیبهای متفاوت ضرایب وزنی تابع هدف، بهینهسازی کمپرسور محوری مورد بررسی شده است. تابع هدف شامل ترکیب خطی بازده آیزنتروپیک و ضریب افزایش فشار استاتیک با درنظر گرفتن سه متغیر قطر متوسط طبقهی کمپرسور، زاویه هوا در ورود به روتور و ضریب جریان میباشد. در هر گام مسئلهی بهینهسازی، تابع هدف بوسیلهی ضرایب وزنی تشکیل شده و توسط الگوریتم ژنتیک حل میشود. با تغییر ضرایب تابع هدف جدید ساخته میشود و مسئلهی بهینهسازی جدید تشکیل میشود. کاهش تابع هدف در نسبتهای مختلف ضرایب وزنی نشان دهنده بهینه شدن مساله با توجه به سه قید بررسی شده در هر تکرار میباشد که صحت محاسبات را نشان میدهد.
روش وزنی,بازده آیزنتروپیک,کمپرسور محوری,الگوریتم ژنتیک
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_966.html
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_966_f820f88846165f1c0962bfde3ac785a2.pdf
دانشگاه تبریز
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
2228-5148
2783-0772
43
1
2013
06
22
بررسی چگالش و تغییرات ابعادی در تفجوشی فاز مایع سوپرسالیدوس آلیاژ برنجی Cu-28Zn
33
41
FA
احد
محمدزاده
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی مواد، دانشگاه صنعتی سهند تبریز
مازیار
آزادبه
دانشیار دانشکده مهندسی مواد، دانشگاه صنعتی سهند تبریز
امیرعطا
آزادبه
کارشناس مهندسی برق، دانشگاه شاهد تهران
عباس
صباحی نمین
کارشناس ارشد مهندسی مواد، دانشگاه صنعتی سهند تبریز
در این پژوهش از روش رویه پاسخ، جهت بررسی تأثیر پارامترهای موثر نظیر دما و زمان بر تفجوشی پودر آلیاژی برنجی با ترکیب Cu-28%Zn، استفاده شد. بمنظور گسترش مدل، چگالی تفجوشی و ابعاد نمونهها اندازهگیری و پارامتر چگالش، درصد تخلخل و میزان انقباض حجمی برای بدست آوردن روابط ریاضی بین متغیرهای تفجوشی محاسبه شدند. برای ارزیابی روابط ریاضی از آنالیز واریانس در سطح اطمینان 95% استفاده شد. بطورکلی نتایج حاصل از آزمایشات تأئید کننده صحت مدلهای ریاضی ارائه شده و امکان بکارگیری این مدلها برای پیش بینی چگالش حین تفجوشی فاز مایع سوپرسالیدوس آلیاژ برنجی با ترکیب Cu-28Zn میباشد.
آلیاژ برنجی Cu-28Zn,تف جوشی فاز مایع سوپرسالیدوس,روش رویه پاسخ
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_967.html
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_967_43d8f206904da7aad99b2171674ff1b7.pdf
دانشگاه تبریز
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
2228-5148
2783-0772
43
1
2013
06
22
مطالعه تجربی و عددی اثر تداخل لایه های مرزی در کاهش ضریب اصطکاک
43
52
FA
سعید
وحیدی فر
دانشجوی دکترا، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد
محسن
کهرم
استاد، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد
در این نوشتار کاهش نیروی پسای وارد بر یک صفحه تخت از طریق قرار دادن یک مانع در مجاورت صفحه، مورد مطالعه عددی و تجربی قرار گرفته است. بررسی عددی نشان میدهد که با قرارگیری مانع در کنار صفحه فرایند گذار جریان در لایه مرزی تغییر کرده و تحت تأثیرگردابه های صادر شده از مانع به کاهش ضریب اصطکاک میانجامد. در این پژوهش نیروی پسای متوسط وارد بر صفحه تخت در سه حالت بدون مانع، با مانع مربعی و با گونیا اندازهگیری و با نتایج عددی مقایسه شده اند. از یک تونل باد و صفحه تخت به عنوان بستر اصلی آزمون و یک سلول بار<sup><sup>[1]</sup></sup> با دقتdyne 1 برای اندازهگیری نیرو استفاده گردیده است. نتایج نشان میدهد با تغییر فاصله مانع از صفحه، تا فاصله خاصی که مانع از صفحه قرار داده میشود، ضریب پسای متوسط کاهش و از آن نقطه به بعد رو به افزایش می گذارد تا اینکه اثر مانع از بین میرود. برای مانع مربعی حداقل ضریب پسا در 5<sub>/</sub>2 میلیمتری صفحه مشاهده شده و نتایج عددی به طور کامل با نتایج آزمایشگاهی تونل باد مقایسه و گزارش شدهاند. <br /><br clear="all" /><br /><br />[1]. Load cell
تحریک لایه مرزی,ضریب پسا,مانع مربعی,بهینه سازی انرژی
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_968.html
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_968_020b12749df1ca29965971b0d407a322.pdf
دانشگاه تبریز
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
2228-5148
2783-0772
43
1
2013
06
22
حل عددی انتقال گرمایی جریان طبیعی نانو سیال در کانالهای با مقطع مستطیلی
55
60
FA
عبدالله
رضوانی آلیله
کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک، دانشگاه امام خمینی نوشهر
رسام
دهنوی
کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک، دانشگاه محقق اردبیلی
فرزانه
بهنام گرمی
کارشناس مهندسی مکانیک، دانشگاه محقق اردبیلی
در این تحقیق از روش عددی حجم محدود برای مطالعه دوبعدی همرفت آزاد و تراکمناپذیر جریان داخل محفظهای با سطح مقطع مربعی شکل پر شده با نانو سیال آب، تحت دیواره گرم متفاوت استفاده شده است. به عنوان شرایط مرزی، محفظه شامل دو دیوارۀ افقی آدیاباتیک و دیوارههای عمودی همدما میباشد. معادلات ناویر– استوکس و انرژی به صورت عددی حل شدهاند. مساله برای تعیین نرخ انتقال گرما در اثر تغییر پارامترهای مانند نانوذرات غیر یکنواخت، اندازه قطر متوسط نانوذرات، کسر حجمی نانوذرات ، در اعداد گراشف، و پرانتل برای هندسههای مختلف حل شده است. در این مقاله جهت گسسته کردن معادلات حاکم بر جریان از روش حجممحدود استفاده شده است به گونهای که معادلات حاصل جبری صریح بوده و به صورت شبهزمانی ظاهر میشوند که با استفاده از روش رانگکوتای مرتبه چهار و با الگوی پیشرو زمانی حل شده است. همچنین به جای استفاده از الگوریتمهای متداول، SIMPLE, SIMPLEM, SIMPLEC با استفاده از روش تراکمپذیری مصنوعی، معادله پیوستگی به معادلات ممنتوم کوپل شده است. نتایج نشان میدهد که استفاده از نانو سیال باعث افزایش نرخ انتقال گرما و عدد ناسلت میشود. علاوه براین با کاهش میانگین قطر نانو ذرات، عدد ناسلت افزایش مییابد. با افزایش ، کسر حجمی نانو سیال و عدد ناسلت افزایش مییابد.
ضریب تراکم پذیری مصنوعی,روش حجم محدود,عدد ناسلت,عدد گراشف,نانو ذرات
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_969.html
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_969_bde97ea3017d4d0588bbd9c858e76c9d.pdf
دانشگاه تبریز
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
2228-5148
2783-0772
43
1
2013
06
22
بررسی اکوستیکی رزوناتور چند خودرو متداول در ایران
61
66
FA
علی
ملکی
استادیار، گروه مهندسی مکانیک بیوسیستم، دانشگاه شهرکرد
میثم
رضوانی
کارشناس ارشد، گروه مهندسی مکانیک ماشینهای کشاورزی، دانشگاه صنعتی اصفهان
محمد
مرادی
استادیار، دانشکده علوم پایه، گروه فیزیک، دانشگاه شهرکرد
در این پژوهش تأثیر رزوناتورهای خودروهای سوزوکی ویتارا، تندر 90، پژو 206 معمولی و پژو 206 صندوقدار به منظور کاهش تراز صدای خودرو بررسی شد. آزمایشها به صورت آزمایش فاکتوریل 4×5×10 در قالب طرح کامل تصادفی انجام شد که نوع رزوناتور در چهار سطح، دامنه صوت در پنج سطح (05<sub>/</sub>0، 15<sub>/</sub>0، 25<sub>/</sub>0، 35<sub>/</sub>0 و 45<sub>/</sub>0) و فرکانس تحریک در 10 سطح (32، 64، 128، 256، 512، 1024، 2048، 4096، 8192 و 16348 هرتز) فاکتورهای این آزمایش بودند. نتایج بدست آمده بیانگرتأثیرمعنیدار فاکتورهای نوع رزوناتورو فرکانس تحریک بود به نحوی که رزوناتور خودرو سوزوکی ویتارا و تندر 90 به ترتیب بیشترین و کمترین تأثیر را در کاهش تراز صدای خودرو داشتند. همچنین بیشترین میزان کاهش تراز صدا برای رزوناتورهای مختلف به طور متوسط در فرکانس 8192 هرتز بوجود آمد.
آکوستیک,رزوناتور,آلودگی صوتی,خودرو,پژو 206,سوزوکی ویتارا,تندر 90
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_970.html
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_970_2c22be92833ad2ddb28647074eaeb448.pdf