per
دانشگاه تبریز
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
2228-5148
2783-0772
2016-02-20
46
1
1
13
4523
Original Article
بررسی عددی جریان همرفت طبیعی درون محفظه های بسته موجدار
مهدی اسمعیلی سنگری
1
سیداسماعیل رضوی
razavi@tabrizu.ac.ir
2
کارشناس ارشد، دانشگاه تبریز، دانشکده فنی و مهندسی مکانیک
استاد، دانشگاه تبریز، دانشکده فنی و مهندسی مکانیک
همرفت طبیعی درون محفظه بسته مربعی با گرمایش متفاوت به صورت عددی بررسی شده است. دو ضلع مجاور محفظه سینوسی هستند. دیواره سمت چپ و راست به ترتیب گرم و سرد و دیوارههای بالایی و پایینی مسطح و عایق میباشند. سیال درون محفظه هوا در نظر گرفته شده است و در حالت اولیه به صورت ساکن میباشد. معادلات پیوستگی، مومنتوم و انرژی به همراه شرایط مرزی با روش حجم کنترل حل شده است. برای گسستهسازی عبارتهای جابجایی فشار طرح فراباد مرتبه دوم، انرژی و مومنتوم طرح QUICK و برای پیوند سرعت و فشار الگوریتم SIMPLE به کار رفته است. حل عددی مسأله حاضر در حالت پایا و برای تغییرات عدد رایلی از 105 تا 106× 5 و دامنه موج برابر 1/0، 3/0 و 5/0و فرکانس موج برابر 1، 3 و 5 صورت میگیرد. با تغییر هر یک ازاین پارامترها، پارامترهای دیگر ثابت نگه داشته میشوند. خواص فیزیکی ثابت برای سیال درون محفظه در نظر گرفته شده است. اعتبارسنجی نتایج انجام شده و توافق خوبی بین جوابهای به دست آمده و دادههای موجود در منابع موجود وجود دارد. نتایج به صورت چگونگی تغییرات عدد ناسلت متوسط در دیواره گرم، خطوط جریان وخطوط همدما در محفظه مربعی با دیوارههای صاف و موجدار با موج سینوسی گزارش شده است. نتایج نشان میدهد بهترین حالت نسبت Nu/Nu0 تقریباً برابر 5/2 میباشد، یعنی در حالت محفظه موجدار میزان انتقال حرارت 5/2 برابر حالت مربع ساده خواهد بود که در شرایط 5/0CA =، 5CF= و عدد رایلی برابر با 105 میباشد.
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4523_3902ee18b500e2e1c64a0e40b6c6dcfc.pdf
حل عددی
همرفت طبیعی
محفظه بسته موجدار
حالت پایا
per
دانشگاه تبریز
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
2228-5148
2783-0772
2016-02-20
46
1
15
28
4524
Original Article
تحلیل ارتعاشات آزاد پوسته استوانهای نازک و نسبتاً ضخیم مدرج تابعی دو جهتی بر اساس تئوری مرتبه اول تغییر شکل برشی
فرشید الهکرمی
1
مریم قصاب زاده سریزدی
mghsaryazdi@aut.ac.ir
2
دانشجوی دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، دانشکده مهندسی مکانیک و هوافضا
استادیار، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، پژوهشکده فناوری خودرو
در این مقاله، ارتعاشات آزاد پوستههای استوانهای مدرج تابعی دو جهتی بر اساس تئوری مرتبه اول تغییر شکل برشی مورد بررسی قرار میگیرد. مشخصات مکانیکی مواد انتخاب شده به طور پیوسته در دو جهت ضخامت و طول تغییر میکنند. تغییرات مشخصات مکانیکی بر اساس قانون توانی توزیع کسر حجمی تعیین میشود. با بکارگیری تئوری مرتبه اول تغییر شکل برشی و استفاده از اصل همیلتون، معادلات دیفرانسیل حاکم بر مسئله حاصل میگردد. با توجه به اینکه حل بستهای برای این معادلات وجود ندارد، معادلات دیفرانسیل حاکم با فرض شرایط مرزی از نوع تکیه گاه ساده برای دو طرف پوسته، به کمک روش مربعات تفاضلی تعمیم یافته حل میشوند. به منظور صحت سنجی، نتایج به دست آمده در این تحقیق با نتایج حاصل از نرم افزار اجزا محدود و کارهای دیگران مقایسه میشوند. این مقایسه نشان میدهد که اختلاف بین نتایج این مقاله با نتایج اجزا محدود و سایر مقالات ناچیز است. در نهایت اثر پارامترهای هندسی و ثابتهای قانون توانی بر روی فرکانس طبیعی و شکل مودهای پوستههای استوانهای مدرج تابعی دو جهتی مورد ارزیابی قرار میگیرد. نتایج به دست آمده نشان می دهند در شرایط یکسان هندسی، پوستههای استوانهای مدرج تابعی دوجهتی بیشترین فرکانس طبیعی را در مقایسه با پوستههای مدرج تابعی معمولی به خود اختصاص می دهند. در واقع می توان در پوستههای مدرج تابعی دو جهتی فرکانس طبیعی ارتعاش را با انتخاب درست مواد پایه و استفاده از پارامترهای بیشتر، کنترل نمود.
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4524_924651d00646c662c93ff5316da77fb3.pdf
ارتعاشات آزاد
پوسته استوانهای مدرج تابعی دو جهتی
مربعات تفاضلی تعمیم یافته
تئوری مرتبه اول تغییر شکل برشی
per
دانشگاه تبریز
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
2228-5148
2783-0772
2016-02-20
46
1
29
37
4525
Original Article
اثر نسبت هم ارزی و زاویه واگرایی بر تشکیل آلاینده NOX در مسیرهای همگرا- واگرا
مریم امیری
1
محمد مقیمان
moghiman@um.ac.ir
2
دانشجوی دکتری، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده مهندسی
استاد، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده مهندسی
در این مقاله، جریان آشفته احتراقی در مجرای همگرا- واگرا و همچنین مدلسازی آلاینده NOX به روش عددی تفاضل محدودمورد مطالعه قرار گرفته و با نتایج آزمایشگاهی مقایسه شده است. همچنین در این مقاله اثر نسبت همارزی و زاویه واگرایی بر تشکیل آلایندهNOX در مجرای همگرا- واگرا مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج بهدست آمده اثر مهم زاویه واگرایی حدی را بر ضریب بازیافت فشار نشان میدهد. به دلیل وابستگی شدید آلاینده NOX به دمای بیشینه ، با افزایش دما، میزان آلاینده NOX نیز افزایش مییابد. همچنین با افزایش نسبت همارزی، دمای بیشینه افزایش و به دنبال آن میزان آلاینده NOX نیز افزایش مییابد.
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4525_f338437619d192d79ea725a940b9dfce.pdf
احتراق
مجرای همگرا- واگرا
زاویه واگرایی
نسبت همارزی
NOX
per
دانشگاه تبریز
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
2228-5148
2783-0772
2016-02-20
46
1
39
51
4555
Original Article
طراحی، ساخت و شبیه سازی بالستیک داخلی یک نوع موتور پیشرانه جامد با گرین چند بخشی شده به همراه آزمایش استاتیک آن
محسن جهانمیری
jahanmiri@sutech.ac.ir
1
فتحاله بحرینی
2
دانشیار، دانشگاه صنعتی شیراز، دانشکده مهندسی مکانیک و هوافضا
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی شیراز، دانشکده مهندسی مکانیک و هوافضا
در مقاله حاضر با استفاده از چند بخشی کردن گرین به مطالعه و شبیهسازی بالستیک داخلی موتور پیشرانه جامد راکتی با رویکرد مهندسی سیستم پرداخته شده است. با چند بخشی نمودن گرین، سطوح سوزش عرضی جایگزین حاصل میشود که در فرآیند احتراق شرکت میکنند. این شبیهسازی با دریافت ورودی، تمام پارامترهای عملکردی و نمودار نیروی تراست- زمان متناسب با ماموریت را تعیین میکند. بیان معادلات تئوری و تجربی، مدلسازی و اصلاح روابط متناسب با روش پیشنهادی، امکانسنجی و بررسی کارآمدی روش به همراه طراحی، ساخت و آزمایش یک موتور از موارد اصلی بحث میباشند. مولفههای مدنظر مورد بحث عبارتند از هندسه موتور و محفظه احتراق، ابعاد و نوع گرین، سطح سوزش به همراه تغییرات آن و هندسه نازل. در بحث دو رویکرد گنجانده شده است. اول تهیه برنامه مطابق با روش پیشنهادی و دوم الزامات فنی ساخت، آزمایش، ضبط و تحلیل دادهها است. نکات قوت این مطالعه شامل تعیین تمامی ورودیها و خروجیهای موتور، ارتباط موثر بین زیرسامانههای موتور، ساخت موتور و مقایسه نتایج، تصحیح مقادیر و افزایش دقت محاسبات، سادگی و سرعت بالای برنامه عددی است. در انتها یک نمونهی مهندسی از موتور ساخته میشود و نیروی تراست تولیدی توسط سکوی آزمایش استاندارد اندازهگیری گردیده است. مقایسهی نمودار و مقادیر نیروی تراست – زمان از حل عددی با خروجیهای آزمایش، نشان دهنده تطابق نتایج است.
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4555_40961bb4db1c9c621cbe88fd7400ad67.pdf
مدل سازی موتور پیشرانه جامد
طراحی موتور پیشرانه جامد
سطوح سوزش جایگزین
شبیه سازی بالستیک داخلی
آزمایش استاتیک موتور
per
دانشگاه تبریز
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
2228-5148
2783-0772
2016-02-20
46
1
53
63
4526
Original Article
تحلیل ترک سه بعدی مود ترکیبی پره توربین گازی
بهبود زائری پور
1
علی عبداللهی فر
abdollahifar@shirazu.ac.ir
2
محمدرحیم نامی
3
کارشناسی ارشد، شرکت انتقال گاز، شیراز
استادیار، پژوهشکده هوادریا، شیراز
دانشیار، دانشگاه شیراز، دانشکده مهندسی مکانیک
در این مقاله با استفاده از روش المان محدود وانتگرال مستقل از مسیر جی، تحلیل ترک سه بعدی مود ترکیبی یک مدل واقعی پره توربین گازی انجام شده است. اثر پارامترهای مختلف مانند سرعت دورانی پره، فشار سیال، زاویه ترک، موقعیت ترک روی پره و طول ترک بر روی ضرایب شدت تنش مود اول، دوم، سوم و موثر بررسی شده است. علاوه بر آن سرعت دورانی بحرانی و طول، ارتفاع و زاویه ترک بحرانی نیز محاسبه گردید. نتایج همچنین نشان دادهاند که ترکهای لبهای از نوک سطحی ترک رشد میکنند بنابراین پایش سطح بیرونی ترک تضمین کننده امنیت پره میباشد.
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4526_2f1ac2648156d90bc27c12499ce45dcb.pdf
پره
تحلیل ترک سه بعدی
مود مخلوط
ضریب شدت تنش
روش المان محدود
per
دانشگاه تبریز
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
2228-5148
2783-0772
2016-02-20
46
1
65
77
4527
Original Article
شناسایی جدایش بین لایهای در مواد مرکب با تحلیل پاسخ پالسی ترموگرافی نوری
جعفر صفری چایکندی
safari.jaafar@gmail.com
1
محمد طاهای ابدی
abadi@ari.ac.ir
2
کارشناس ارشد، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پژوهشگاه هوافضا
دانشیار، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پژوهشگاه هوافضا
این مقاله به تحلیل پاسخ گذرای آزمایش غیرمخرب ترموگرافی نوری میپردازد که برای شناسایی جدایش بینلایهای در مواد مرکب استفاده میشود. در این روش شار حرارتی به صورت پالسی و در مدت زمان کوتاهی به یک سطح قطعه اعمال شده و ابعاد عیوب جدایش بینلایهای با تحلیل توزیع درجه حرارت این سطح تعیین میشود. پاسخ حرارتی گذار با تحلیل اجزای محدود در ماده مرکب تحت اثر شار حرارتی ایجادشده توسط لامپ هالوژنی در مدت زمان چند میلیثانیه و شار حرارتی ناشی از سرمایش همرفتی در مدت زمان طولانی تعیین میشود. این روش برای ورق ماده مرکب چند لایه دارای عیوب با ابعاد و عمق مختلف استفاده میشود که لایهی نازک آلومینیومی برای انتقال حرارت مناسب بر روی سطح آن قرار داده شده است. نتایج تحلیل نشان میدهد در اثر تغییرات قابل توجه مقاومت حرارتی مواد مرکب در نواحی جدایش بینلایهای، گرادیان درجه حرارت در محدودهی معینی از زمان در سطحی ورود شار حرارتی ایجاد میشود که تعیین موقعیت و ابعاد عیوب جدایش بینلایهای با ابعاد کوچک را با این روش امکانپذیر میسازد. نتایج تحلیل دما و مشتق مکانی توزیع دما برای تعیین دقیق ابعاد عیوب استفاده میشود و زمان بهینه برای تصویربرداری ترموگرافی از سطح نمونه برای دستیابی به نتایج مناسب از تحلیل گذرای پاسخ حرارتی تعیین میشود.
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4527_6379b962298f5257ec483fb6d8d15a02.pdf
ترموگرافی نوری
جدایش بینلایهای
آزمایش غیرمخرب
مواد مرکب
per
دانشگاه تبریز
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
2228-5148
2783-0772
2016-02-20
46
1
79
88
4556
Original Article
بررسی عددی جریان و اختلاط دمایی سیال در میکروکانال خمیده ی چرخان با مقطع مستطیلی
رضا غرّایی
1
مهدی توانا
tavana@mail.com
2
امین نقی زاده دهخوارقانی
naghizadeh@azaruniv.com
3
استادیار، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، دانشکده فنی و مهندسی
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، دانشکده فنی و مهندسی
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز، دانشکده فنی و مهندسی مکانیک
در این تحقیق، جریان سیال و اختلاط دمایی آن در یک میکروکانال خمیده چرخان بهصورت عددی مطالعه شده است. معادلات پیوستگی، ممنتوم و انرژی با روش اختلاف محدود پروجکشن و با استفاده از برنامه کامپیوتری که به زبان فرترن نوشته شده، حل شدهاند. شرایط عدم لغزش و دیواره آدیاباتیک برای تمامی دیوارههای کانال اعمال شدهاند و اعتبارسنجی نتایج عددی با مقایسه فاکتور اصطکاک با نتایج کارهای پیشین برای جریان در میکروکانالهای ساکن انجام گرفته است. اثر پارامترهای جریان از قبیل عدد دین و عدد رزبی بر الگوی جریان مورد بررسی قرار گرفته و نشان میدهد که این پارامترها میتوانند با ایجاد تغییر در الگوی جریان، فاکتور اصطکاک و شاخص اختلاط را تحت تأثیر قرار دهند. علاوه بر این تأثیر نسبت ظاهری مقطع میکروکانال بر الگوی جریان، فاکتور اصطکاک و شاخص اختلاط مورد بررسی قرار گرفته و نشان میدهد که تغییر در نسبت ظاهری میتواند فاکتور اصطکاک و شاخص اختلاط را تحت تأثیر قرار دهد. نتایج نشان میدهند که برای اعداد دین پائین و بالا نسبتهای ظاهری بهینه مشخصی وجود دارد. بررسی تغییرات شاخص اختلاط در طول کانال نشان میدهد که با افزایش طول، شاخص اختلاط بهبود مییابد.
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4556_0409250fbd5b20aeaa0e1b557aee02d6.pdf
اختلاط
میکرومیکسر
جریانهای ثانویه
میکروکانال چرخان
per
دانشگاه تبریز
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
2228-5148
2783-0772
2016-02-20
46
1
89
100
4528
Original Article
تشخیص خودکار سطوح تخت و استوانهها در ابرهای نقاط و محاسبه پارامترهای آنها
ابوالفضل فورگینژاد
1
خلیل خلیلی
khkhalili@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری، دانشگاه بیرجند، دانشکده مهندسی
دانشیار، دانشگاه بیرجند، دانشکده مهندسی
مدلهای ابر نقاط برای کاربردهای مختلف مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته و بسته به نیاز ویژگیهایی از آنها با الگوریتمهای مختلف استخراج میگردد. تشخیص سطوح مختلف در دادههای ابر نقاط، یکی از مسائل کاربردی در مسائل مرتبط با ماشین بینایی و مهندسی معکوس میباشد. در این پژوهش به منظور به دست آوردن دادههای طراحی، سطوح تخت و استوانهها در ابرهای نقاط مورد بررسی قرار گرفتند و الگوریتمی برای شناسایی این سطوح و محاسبه پارامترهای آنها پیشنهاد گردید. بر اساس روش پیشنهادی، در ابتدا باید همسایههای همگن نقاط در ابر نقاط با کمک بردار نرمال سطح و مختصات نزدیکترین همسایهها مشخص شده و سپس انحنای چتری سطح با استفاده از همسایههای همگن محاسبه گردد. مقدار انحنای چتری به دست آمده به عنوان معیاری برای دستهبندی نقاط بکار میرود. سطوح تخت و استوانهها با بررسی مقدار انحنای چتری نقاط و الگوی قرارگیری نقاط همسایه همگن، تشخیص داده میشوند. روشی نیز برای محاسبه پارامترهای سطوح از نقاط مشخص شده متعلق به هر سطح نیز ارائه گردیده است. برای بررسی صحت کارکرد الگوریتم پیشنهادی، پارامترهای به دست آمده از روش پیشنهادی با مقادیر به دست آمده از اندازهگیری توسط ماشین اندازهگیری مختصات مقایسه گردید. بررسی نتایج نشان از صحت کارکرد روش پیشنهاد شده در این پژوهش، در تشخیص خودکار سطوح تخت و استوانهها و محاسبه پارامترهای آنها دارد.
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4528_0792690c6281ff9364c0a60640e43102.pdf
ابر نقاط
مهندسی معکوس
استخراج سطح استوانهای
استخراج سطح تخت
انحنای چتری
per
دانشگاه تبریز
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
2228-5148
2783-0772
2016-02-20
46
1
101
107
4529
Original Article
تحلیل انرژی و اگزرژی چرخه ی اوکسی فیول S-GRAZ
حسین نامی
h.nami@tabrizu.ac.ir
1
سیدفرامرز رنجبر
2
دانشجوی دکتری، دانشگاه تبریز، دانشکده فنی و مهندسی مکانیک
استادیار، دانشگاه تبریز، دانشکده فنی و مهندسی مکانیک
بخش عمدهی دیاکسید کربن وارد شده به اتمسفر، ناشی از فعالیتهای انسانی است و 3/1 از این میزان ، ناشی از فعالیت نیروگاههای تولید توان میباشد. در این راستا چرخههای تولید توان اوکسیفیول مطرح شد که در آنها به جای ترکیب هوا و سوخت در محفظهی احتراق، سوخت توسط اکسیژن خالص محترق میشود که حاصل آن بخار آب و دیاکسیدکربن به عنوان محصولات احتراق میباشد. از طرف دیگر، اهمیت سوخت مصرفی در جایگاههای تولید توان ، مهندسان را برآن داشته تا در راستای بهبود بازده این چرخهها قدم بردارند. در این مطالعه، سعی میکنیم با تحلیل ترمودینامیکی چرخه ی معرفی شده و نیز اجزای مختلف آن، اطلاعاتی در مورد میزان اتلاف اگزرژی در قسمتهای مختلف چرخه ارائه نماییم. راندمان انرژی و اگزرژی چرخه به ترتیب 25/53 درصد و 45/46 درصد بوده و همانطور که انتظار میرفت، بخش قابل توجهی از اگزرژی در محفظه احتراق تلف میشود. اطلاعات مربوط به تخریب اگزرژی سایر اجزای چرخه نیز در قسمت نتایج آورده شده است. شایان ذکر است حل مجموعه معادلات ناشی از شبیهسازی و مشخصات ترموفیزیکی نقاط مختلف چرخه توسط نرمافزار EES صورت گرفت.
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4529_157e48631a513761f3cdd34751d4e55c.pdf
اوکسی فیول
مولد بخار
اگزرژی
محفظه احتراق
چگالنده
per
دانشگاه تبریز
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
2228-5148
2783-0772
2016-02-20
46
1
109
116
4530
Original Article
تحلیل تجربی انتقال حرارت همرفتی نانوذرات کلوئیدی و پودری Fe3O4 درروغن ترانسفورماتورهای برق
جلال قاسمی
j.ghasemi@znu.ac.ir
1
صمد جعفرمدار
s.jafarmadar@urmia.ac.ir
2
میثم نظری
st_m.nazari@urmia.ac.ir
3
استادیار، دانشگاه زنجان دانشکده فنی
استاد، دانشگاه ارومیه، دانشکده فنی و مهندسی
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه ارومیه، دانشکده فنی و مهندسی
بررسی تجربی انتقال حرارت همرفت، در نانو روغن حاوی نانوذراتFe3O4 پودری و بدون پایدارساز و همچنین نانو روغن حاوی نانوذرات کلوئیدی Fe3O4، به همراه پایدارساز هدف اصلی مقاله پیش رو است. بدین منظور، از روغن Nytro Libra که روغن متعارف در ترانسفورماتورهای قدرت است، به عنوان روغن پایه استفاده شده است. نتایج تحقیقات نشان میدهد ، استفاده از نانوذرات مشخصه های انتقال حرارت سیال پایه را بهبود میدهد. همچنین براساس مشاهدات تجربی استفاده از نانوذرات به صورت پودری باعث کاهش و نانوذرات کلوئیدی باعث افزایش خاصیت دی الکتریک روغن ترانسفورماتور میگردد. لذا بررسی رفتار انتقال حرارتی این دو نوع نانوروغن حائز اهمیت خواهد بود. نتایج مطالعه پیش رو نشان میدهد که ضریب انتقال حرارت همرفتی نانو روغن حاوی نانوذرات به شکل پودر در حالت شار حرارتی ثابت در لوله، با غلظت حجمی 1/0% و 3/0% به ترتیب به میزان 7% و 5/9% نسبت به نانو روغن حاوی نانوذرات کلوئیدی و همچنین 5/6% و 4/2% نسبت به روغن پایه بیشتر است. در ادامه، دلایل رفتار انتقال حرارتی نمونههای نانو روغن مورد بحث قرار گرفته و استدلال دیگر محققان در این زمینه نیز مورد توجه قرار گرفته است.
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4530_83c736df2a30252ac7198e21606d540c.pdf
ترانسفورماتور
انتقال حرارت همرفتی
نانوروغن
نانوذرات
per
دانشگاه تبریز
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
2228-5148
2783-0772
2016-02-20
46
1
117
125
4531
Original Article
ارزیابی عملکرد یک حسگر موج نگاراز طریق نتایج آزمایشگاهی و میدانی
سیدمصطفی نوربخش
1
احمدرضا زمانی
2
محمدعلی بدری
malbdr@iut.ac.ir
3
استادیار، دانشگاه صنعتی اصفهان، پژوهشکده علوم وتکنولوژی زیردریا
استادیار، دانشگاه صنعتی اصفهان، پژوهشکده علوم وتکنولوژی زیردریا
استادیار، دانشگاه صنعتی اصفهان، پژوهشکده علوم وتکنولوژی زیردریا
بررسی چند جانبه صحت عملکرد حسگر موج نگار الکترونیکی طراحی شده و کالیبراسیون حسگرهای شتاب سنج و ژیروسکوپ آن مورد نظر قرار گرفته است. پیاده سازی این حسگر موج نگار الکترونیکی بر اساس زیرحسگرهای شتاب سنج، ژیروسکوپ و قطبنما با فن آوری[1] و با استفاده از روش تکرار موازی حسگرها[2] برای ارتقاء عملکرد آن می باشد. از جنبه آزمایشگاهی دو ابزار آزمون آونگ و چرخ گردون مورد استفاده قرار گرفته است. از جنبه میدانی، عملکرد حسگر موج نگار در دریا با برخی تجزیه و تحلیلهای کنترل کیفی حوزه زمان و حوزه فرکانس و نیز از طریق مقایسه با یک حسگر موج نگار مرجع مورد تأیید قرار گرفته است. [1] Micro Electro Mechanical Systems 2 Diversity
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4531_2889476dd17082060351bb6ff6723756.pdf
حسگر موج نگار الکترونیکی
تکرار موازی حسگر ها
کالیبراسیون حسگر ها
شتاب سنج
ژیروسکوپ
per
دانشگاه تبریز
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
2228-5148
2783-0772
2016-02-20
46
1
127
139
4532
Original Article
تحلیل اگزرژی پیشرفته ی سیستم تبرید آبشاری انبساط اجکتوری فوق بحرانی کربن دی اکسید
مرتضی یاری
myaari@yahoo.com
1
شیدا رونقی
2
استاد، دانشگاه تبریز، دانشکده فنی و مهندسی مکانیک
کارشناسی ارشد، دانشگاه محقق اردبیلی، دانشکده فنی مهندسی
در این مقاله، به شناسایی محل ناکارآمدی سیستم تبدیل انرژی مورد مطالعه، جهت کاهش تلفات و بهبود عملکرد پرداخته میشود. یک تحلیل اگزرژی مرسوم دارای محدودیتهایی است که قادر به این شناسایی نیست و این شناسایی با تحلیل پیشرفته اگزرژی انجام میگردد. نقش اصلی تحلیل اگزرژی پیشرفته این است که با فراهم کردن اطلاعات به مهندسان کمک میکند تا در طراحی و عملکرد سیستم بهبود ایجاد کنند. این فراهمسازی اطلاعات با جداسازی تخریب اگزرژی انجام میشود. جداسازی تخریب اگزرژی به بخشهای درونزا/برونزا و اجتنابناپذیر/اجتنابپذیر یک پیشرفت جدید در تحلیل اگزرژی سیستمهای تبدیل انرژی را ارائه میدهد که در این مقاله به ترکیبی از هر دو مفهوم پرداخته شده است. این جداسازی دقت تحلیل اگزرژی را بالا برده و بهبود یک سیستم را تسهیل میکند. روش استفاده شده در این مقاله جهت جداسازی، روش چرخهی ترمودینامیکی است که بر مبنای تعیین سطوح دمایی برای چرخههای ایدهآل و برگشتناپذیر است. سیستم تبرید آبشاری اجکتوری فوق بحرانی مورد تحلیل اگزرژی پیشرفته قرار گرفته است که ترکیبی از دو سیستم تبرید تراکمی است. در نتایج حاصل از تحلیل میتوان دید با وجود اینکه بالاترین تخریب اگزرژی مربوط به اجکتور است اما برای بهبود باید از خنککن فشاربالا شروع شود. متراکمکننده اول، اجکتور و تبخیرکننده به دلیل دارا بودن بیشترین مقدار اتلاف اگزرژی درونزای اجتنابپذیر در گامهای بعدی برای بهبود قرار دارند.
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4532_7bd26cbfb206fb06f3bd82c60a994367.pdf
تحلیل اگزرژی پیشرفته
تخریب اگزرژی
سیستم تبرید آبشاری
اجکتور
کربن دی اکسید