@article { author = {اردکانی, محمدعلی and ایروانی, عیسی}, title = {بررسی تجربی دنباله با شدت اغتشاش های بالا برای اندازه گیری نیروی پسا}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {45}, number = {4}, pages = {1-14}, year = {2016}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {}, abstract = {یکی از روش­های اندازه­گیری نیروی پسا، اندازه‌گیری اختلاف ممنتوم در بالادست و پایین دست مدل می­باشد. در این روش با استفاده از توزیع سرعت و شدت اغتشاش­های جریان سیال در پایین‌ دست مدل، می­توان نیروی پسا را اندازه­گیری کرد. هنگامی که شدت اغتشاش­های  جریان سیال در پایین‌ دست مدل بالا باشد، اغتشاش‌ها همگن نبوده و اندازه­­گیری ضریب نیروی پسا با استفاده از جریان­سنج سیم­داغ با پراب یک بعدی صحیح نخواهد بود. در این تحقیق تجربی، شدت اغتشاش­های جریان هوا پایین‌ دست مدل (مفتول)، بررسی شده و حداقل فاصله­ای که در آن اغتشاش­های  جریان را بتوان با دقت قابل قبولی همگن در نظر گرفت معین شده است. شدت اغتشاش­های  جریان پایین‌ دست مفتول با افزایش فاصله(X/D) کاهش می­یابد. به طوریکه حداکثرشدت اغتشاش‌ها­در فاصله 25 برابر قطر پایین‌ دست مفتول، به حدود 10% کاهش یافته و خطای اندازه­گیری ضریب نیروی پسا در این فاصله حدود8% می­باشد. در فاصله 35 برابر قطر پایین‌ دست مفتول، حداکثر شدت اغتشاش‌ها به حدود 7% کاهش یافته و خطای اندازه­گیری ضریب نیروی پسا حدود 5% می­باشد.در این تحقیق، توزیع سرعت و شدت اغتشاش‌های جریان هوا در پایین‌ دست مفتول در اعداد رینولدز 1570 تا 10470 با استفاده از جریان‌سنج سیم داغ بررسی شده است.}, keywords = {توزیع سرعت,شدت اغتشاش‌ها,ضریب نیروی پسا,تنش‌های رینولدز,جریان سنج سیم داغ}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4512.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4512_002437c4e013aecdc1a2ed51a9b97124.pdf} } @article { author = {بدری, محمدعلی and فقیهی فرد, محسن}, title = {شبیه سازی عددی آلودگی نفتی بر اساس الگوی بهینه اغتشاشی جریان و تأثیرات باد و جزر و مد}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {45}, number = {4}, pages = {15-22}, year = {2016}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {}, abstract = {انتقال و پخش لکه نفتی در محیط­های آبی به دلیل فرآیندهای فیزیکی و شیمیایی است که خود وابسته به خصوصیات نفت، هیدرودینامیک، هواشناسی و شرایط زیست محیطی است. در این مقاله مدلسازی آلودگی نفتی در منطقه عسلویه انجام شده است. همچنین اثرات کلیه عوامل آب و هوایی از جمله باد و جزرومد در انتشار و پخش لکه نفتی نیز بررسی شده‌اند. مدل استفاده شده یک مدل سه‌بعدی بر اساس روش حجم محدود می‌باشد. همچنین در این مقاله سعی شده است با استفاده از داده‌های بومی، امکان تهیه دستور‌العمل کلی جمع‌آوری لکه نفتی با توجه به تغییرات آب وهوایی فراهم گردد. به همین منظور از نرم­افزار Mike 3، برای تعیین سرنوشت لکه نفتی که شامل تعیین گسترش، انتشار، پخش و نیزمیزان تبخیر، امولسیون، حلالیت نفت در آب و ضخامت لکه نفت باقی­مانده می­باشد، استفاده شده است. در ابتدا، الگوی جریان با توجه به نوسانات سطحی آب تعیین شده است. نوسانات جزرومدی به عنوان مرز باز با استفاده از تغییرات سطح آب در جزیره هنگام به مدل اعمال شده است و برای رسیدن به نتیجه های دقیق‌تر به جای در نظر گرفتن سرعت ثابت باد از داده‌های تجربی سری زمانی باد استفاده شده است. همچنین برای حل معادلات هیدرودینامیکی اغتشاشی از فرمول‌بندی اسماگورینسکی[1] که تطابق خوب آن با نتایج تجربی احراز شده، استفاده گردیده است. همچنین نتایج الگوی جریان با داده­های حاصل از بویه­ها و جریان­سنج­ها در سال­های 2008 و 2012 مقایسه شده­اند. [1] Smagorinsky Formulation}, keywords = {آلودگی نفتی,مدلسازی عددی,منطقه عسلویه,نرم افزار Mike}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4513.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4513_3c5574b3d88b782a93b1e8cabe697352.pdf} } @article { author = {چپردار, محمدباقر and واحدی, خداداد}, title = {بررسی تحلیلی و عددی نفوذ پرتابه‌های سرمخروطی در اهداف فلز‌‌ کامپوزیت}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {45}, number = {4}, pages = {23-31}, year = {2016}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {}, abstract = {این مقاله به بررسی تحلیلی و عددی نفوذ پرتابه های مخروطی در اهداف فلز-کامپوزیت می پردازد و هدف از آن، به دست آوردن یک تئوری تحلیلی مناسب برای بیان نفوذ پرتابه‌های سرمخروطی با سرعتی بالاتر از حدبالستیک، در اهداف فلز-کامپوزیت می‌باشد. از آنجاییکه سرعت برخورد پرتابه در این تحلیل چند برابر حدبالستیک هدف فلز-کامپوزیتی می‌باشد، فقط سرعت خروجی پرتابه قابل محاسبه است.تئوری تحلیلی مذکور از کوپل نمودن فرمول‌ تحلیلی پال‌ و زید برای بخش فلزی و فرمول تحلیلی ون، برای قسمت کامپوزیتی حاصل گردیده است. برای صحه‌گذاری بر نتایج حاصل از این تحلیل، نتایج حاصل با نتایج تجربی مقایسه شده‌اند و همچنین از حل عددی نیز بهره گرفته شده است که برای شبیه‌سازی بخش فلزی از مدل ماده‌ی جانسون-کوک اصلاحی و برای مدل نمودن قسمت کامپوزیتی در نرم‌افزار، از مدل ماده‌ی کامپوزیت استفاده گردیده است.}, keywords = {پرتابه‌های سرمخروطی,تئوری تحلیلی-تلفیقی,اهداف فلز-کامپوزیت,تئوری تحلیلی پال و زید و ون,نرم‌افزار LS.DAYNA}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4514.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4514_e0aa5743241564691e2605d04327675d.pdf} } @article { author = {دهقان منشادی, مجتبی and سلطانی, مصطفی and سعیدی نژاد, علی}, title = {بررسی تجربی و عددی اثر موقعیت یخ‌زدگی بر ضریب پسا و جریان آشفته اطراف یک ایرفویل}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {45}, number = {4}, pages = {33-45}, year = {2016}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {}, abstract = {هنگام پرواز هواپیما در ارتفاعات بالا تشکیل یخ بر روی سطح بال یکی از پدیده‌های متداول است. در تحقیق حاضر اثر موقعیت یخ­زدگی روی سطح یک ایرفویل متقارن (0015 NACA)، بر میدان جریان اطراف آن با استفاده از روش های تجربی و عددی بررسی شده است. بدین منظور یک مدل یخ در مکان­های مختلف بر روی ایرفویل قرار گرفته و میدان جریان دنباله ایرفویل در چهار زاویه حمله مختلف 15، 10، 5 و 0 در عدد رینولدز 120000Re= بررسی شده است. با روش اختلاف مومنتوم، ضریب پسای مدل در حالت­های مختلف با اندازه گیری سیم داغ به دست آمده است. همچنین شبیه‌سازی­های عددی با استفاده از نرم افزار تجاری Fluent به صورت دو بعدی انجام شده است. نتایج به دست آمده از شبیه­سازی­های عددی و تجربی هم­خوانی خوبی با هم دارند. بررسی نتایج نشان می‌دهد که تغییر موقعیت یخ زدگی از نوک بال به سمت لبه فرار ایرفویل باعث افزایش ضریب پسا خواهد شد و افزایش زاویه حمله نیز اثر یخ­زدگی را تشدید می‌کند. مرئی سازی نشان می­دهد که جریان در محل تشکیل یخ از سطح مدل جدا شده و باعث تولید گردابه می‌شود. این گردابه در پشت یخ باعث ایجاد ناحیه کم فشار می‌شود. در نتیجه اختلاف فشار ناحیه کم فشار پشت یخ و ناحیه پر فشار جلوی یخ باعث ایجاد پسای اضافه خواهد شد.}, keywords = {یخ‌زدگی,ضریب پسا,ایرفویل,گردابه,سیم داغ,مرئی‌سازی,شبیه‌سازی عددی Fluent}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4515.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4515_1b5644b9184cb8f012ac91ffd28a63e2.pdf} } @article { author = {زمانی, حسین and مقیمان, محمد and کیانی فر, علی}, title = {مطالعه تجربی اثرات سطح انعکاسی سهمی بر عملکرد یک اجاق خورشیدی}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {45}, number = {4}, pages = {47-53}, year = {2016}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {}, abstract = {این تحقیق در راستای توسعه قابلیت­های گرمایی و تابشی اجاق­های خورشیدی انجام شده است، به همین منظور دو اجاق خورشیدی طراحی، ساخته و عملکرد آنها به روش تجربی و در شرایط آب و هوایی یکسان با هم مقایسه گردید. در طول آزمایش­هاسطح آیینه­ سهمی در یکی از سیستم­ها ثابت و در دیگری متغیر بوده است.برای تغییر اندازه آیینه سهمی، به جای یک سطح پیوسته از تعدادی آیینه باریک استفاده شد؛ مجموعه آیینه­ها بر روی یک منحنی سهمی نصب شدند که به تناسب آزمایش­ها برخی از آنها حذف گردیدند. از تحلیل نتایج به دست آمده منحنی سهمی اجاق خورشیدی به سه ناحیه تقسیم شد و سهم تأثیر هر ناحیه بر عملکرد آن تعیین گردید؛ بر این اساس می­توان قسمت­های دارای اثر بیشتر را تقویت و نواحی با کمترین تأثیر در عملکرد سیستم را حذف نمود که این امر موجب بهینه­سازی هندسه و اندازه سیستم خواهد شد. روش آزمایشگاهی انجام شده در این تحقیق می­تواند برای بهینه­سازی هندسه سطوح سهمی یا کروی در اجاق­های خورشیدی مورد استفاده قرار گیرد.همه آزمایش­های این تحقیق در پژوهشکده علوم و صنایع غذایی واقع در مشهد با طول و عرض جغرافیایی 54 و 37 درجه و ارتفاع 985 متر از سطح دریا طراحی و انجام شده است.}, keywords = {انرژی خورشیدی,اجاق خورشیدی,اجاق خورشیدی دو منظره,سطوح انعکاسی}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4516.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4516_afa9bddb62704a1e727a3f8fc53e4043.pdf} } @article { author = {شرافت, علی‌محمد and قاسمی, بهزاد and رییسی, افراسیاب}, title = {انتقال گرمای جابجایی آزاد از میله ای گرم با مقطع مثلثی به محفظه ی مربعی}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {45}, number = {4}, pages = {55-65}, year = {2016}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {}, abstract = {در این مقاله جریان همرفت آزاد در داخل محفظه­ای با مقطع مربعی که یک میله با مقطع مثلث در آن قرار دارد، بررسی شده است. دیواره­ی محفظه و میله هر دو در دمای ثابت و متفاوت قرار دارند.هدف از این بررسی، پیش­بینی اثر تغییر عدد ریلی، تغییر موقعیت میله­ی مثلثی و چرخش آن است.برای حل عددی این معادلات، از روش اختلاف محدود مبتنی بر حجم کنترل و الگوریتم SIMPLE استفاده می­شود. برای حل معادلات جبری به دست آمده، برنامه کامپیوتری به زبان فرترن نوشته شده ­است. بر اساس نتایج مدل­سازی، افزایش عدد ریلی موجب می­گردد که آهنگ انتقال گرمای همرفت آزاد در محفظه افزایش یابد. بررسی در موقعیت میله­ی مثلثی در محفظه نیز نشان می­دهد که تغییر مکان میله در راستای عمودی به مراتب تأثیر بیشتری در عدد نوسلت میانگین نسبت به موقعیت­های دیگر می­گذارد. به عبارت دیگر وقتی میله در پایین­ترین حالت واقع می­گردد، افزایش قابل توجهی در آهنگ انتقال گرما مشاهده می­شود. همچنین بررسی بر روی اثر چرخش میله در محفظه نیز نشان داد که با قرار گرفتن راس میله­ی مثلثی در پایین، انتقال گرما کاهش می­یابد.}, keywords = {همرفت آزاد,محفظه,میله ی مثلثی,معادلات نویراستوکس,تقریب بوزینیسک}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4517.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4517_5b61f5216427da9fe8e2e29cdda42ada.pdf} } @article { author = {قاجار, رحمت الله and ملک‌زاده, کرامت and غلامی, محسن}, title = {تحلیل پاسخ دینامیکی پوسته های کامپوزیتی دو انحنایی با وجود تنش های اولیه تحت ضربه ی سرعت پایین}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {45}, number = {4}, pages = {67-79}, year = {2016}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {}, abstract = {در این مقاله پاسخ دینامیکی پوسته­های کامپوزیتی دوانحنایی با وجود تنش­های اولیه به صورت کششی، فشاری، به­ویژه پیش­تنش برشی، تحت ضربه­ی سرعت پایین به روش تحلیلی بررسی می­شود. معادلات حرکت بر اساس تئوری مرتبه اول برشی (FSDT) برای شرایط مرزی ساده استخراج می­گردد.  تاریخچه­ی نیروی تماسی از دو مدل جرم و فنر بهبود­یافته و مدل کامل با استفاده از قانون غیر خطی تماس هرتز پیش­بینی و با هم مقایسه می­شوند. ­با در نظر گرفتن مولفه­های جابه­جایی به صورت سری فوریه دو­گانه، با نوشتن کد در نرم­افزار Matlab  و استفاده از روش گالرکین معادلات حرکت پوسته و ضربه­زننده به صورت کوپل محاسبه می­گردند. اثرتنش­های اولیه کششی، فشاری و برشی و همچنین اثر افزایش پیش­تنش­ها تا نزدیک مقدار بحرانی کمانش، روی پاسخ ضربه توسط هر دو مدل بررسی و مقایسه می­شوند.}, keywords = {پاسخ دینامیکی ضربه,پوسته ی کامپوزیتی دوانحنایی,مدل جرم و فنر,مدل کامل,تنش های اولیه}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4518.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4518_568c91210ab681ba9bab4da52c3a826d.pdf} } @article { author = {گودرزی, محسن and عموئی, حسین}, title = {بررسی عملکرد حرارتی برج خنک‌کن خشک با توزیع غیریکنواخت آب در رادیاتورها به هنگام وزش باد}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {45}, number = {4}, pages = {81-92}, year = {2016}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {}, abstract = { باد عرضی می‏تواند به طور چشمگیری بازدهی خنک‏کنندگی برج خنک خشک با مکش طبیعی را تحت تأثیر قرار دهد. در این تحقیق، یک توزیع غیریکنواخت برای آب به منظور افزایش راندمان برج تحت وزش باد پیشنهاد شده است. این ایده بر این حقیقت استوار است که در شرایط وزش باد، مقادیر ضرایب انتقال حرارت جابجایی متوسط در رادیاتورهای سمت باد بیشتر از ضرایب انتقال حرارت در رادیاتورهای پشت به باد است. در این تحقیق، برای ارزیابی کارایی این طرح از روش دینامیک سیالات محاسباتی استفاده شده است. همچنین یک مدل ریاضی با دقت مناسب برای پیش­بینی عملکرد حرارتی برج به هنگام وزش باد و توزیع دلخواه آب درون رادیاتورها استخراج شده است. نتایج نشان داد که در سرعت باد 10 متر بر ثانیه توزیع غیریکنواخت خاصی از آب در رادیاتورها می­تواند کارایی برج را تا 28/2 درصد افزایش دهد.}, keywords = {دینامیک سیالات محاسباتی,برج خنک‏کن خشک با مکش طبیعی,باد,توزیع آب}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4519.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4519_5292cecbbe2d72cf0bf18fede24c315d.pdf} } @article { author = {ملک‌محمدی, محمدحسن and بهشتی, حمید and احمدی‌کیا, حسین}, title = {دوگانه‌سازی برج های خنک‌کن خشک طبیعی و تر اجباری در یک نیروگاه بخار}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {45}, number = {4}, pages = {93-97}, year = {2016}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {}, abstract = {استفاده از برج خنک­کن خشک و یا دوگانه سازی برج­های خشک و تر، یکی از راه­حل­های شناخته شده برای کاهش آب مصرفی در برج­های خنک‌کن تر نیروگاه­های بخار است. در این مقاله این راهکار با استفاده از برج­ خنک­کن هلر مورد بررسی قرار گرفت. شبیه­سازی برای دو برج خنک­کن خشک هلر نیروگاه شهید منتظری و برج خنک­کن تر جریان اجباری نیروگاه اصفهان با استفاده از معادلات تحلیلی و تجربی حاکم بر آنها انجام شد. دو حالت موازی و سری برای ترکیب برج­ خنک­کن­های خشک هلر و تر مورد بررسی قرار گرفت. نتایج شبیه­سازی و بررسی روش­های اجرایی نشان می­دهند که استفاده موازی از برج هلر با برج تر از نظر طراحی و بهره­برداری قابل توجیه نیست، اما حالت سری آنها در دو وضعیت با تغییر سیستم پمپاژ و بدون تغییر سیستم پمپاژ مناسب است. این تحقیق نشان داد که بدون تغییر در سیستم پمپاژ  و چگالنده، نیروگاه می­تواند با وضعیت مطلوب به کار خود ادامه دهد. صرفه­جویی در مصرف آب تا دمای محیط زیرoC20، به میزان کامل به دست آمد، اما در دماهای بالاتر از آن مصرف آب روندی افزایشی دارد.}, keywords = {برج تر,برج خشک هلر,برج دوگانه,مصرف آب,نیروگاه}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4520.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4520_237996c1b2704b9f8afe15ba26e76a4c.pdf} } @article { author = {منتظری, مرتضی and میران, سیدعلیرضا and جعفری, سهیل}, title = {تخمین پارامترهای یک مدل خطی برای فاز استارت موتور میکروجت با استفاده از روش حداقل مربعات}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {45}, number = {4}, pages = {99-108}, year = {2016}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {}, abstract = {در این مقاله، مدل‌سازی عملکرد موتور میکروجت در فاز استارت سرد  با دو روش استارت الکتریکی و استارت هوایی ارائه شده و نتایج به دست آمده با نتایج تست عملی ارزشیابی شده است. مدل‌سازی در این مقاله توسط روش تخمین و شناسایی سیستم صورت گرفته است. در ادامه، برای اولین بار در موتورهای توربین گاز کوچک، از مدل‌های مختلف با ساختار خطی ARX جهت مدل‌سازی استارت الکتریکی و ساختار خطی BJ جهت مدل‌سازی  استارت هوایی استفاده شده است. تخمین پارامترهای مدل بر اساس روش حداقل مربعات صورت گرفته است. این مدل‌ها بر اساس معیارAIC، ترسیم صفر- قطب و تطابق نتایج تست و شبیه‌سازی ارزیابی و انتخاب گردیده‌اند. به‌منظور تست عملی، ابتدا سیستم مانیتورینگ در نرم‌افزار LABVIEW برای تست طراحی گردیده و بستر تست فراهم شده تا داده‌های ورودی، خروجی و زمان نمونه‌برداری جمع‌آوری و ذخیره گردند. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که مدل‌سازی صورت گرفته تطابق خوبی با داده‌های آزمایش داشته و برای مطالعات بعدی از جمله اهداف کنترلی و همچنین بهینه‌سازی عملکرد فاز استارت موتورمناسب می‌باشد.}, keywords = {موتور میکروجت,فاز استارت سرد,سیستم مانیتورینگ,مدل‌سازی,شناسایی سیستم}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4521.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4521_94e9d8c85e74f2f9d61000ff617bea4f.pdf} }