@article { author = {بیگلری, حسن and نوروزی, آرمین}, title = {طراحی و تحلیل عددی مخازن تحت فشار کامپوزیتی بر اساس روش بار واحد}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {45}, number = {3}, pages = {1-13}, year = {2015}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {}, abstract = {هدف این مقاله، طراحی مخازن کامپوزیتی تحت فشار نوع چهارم برای ذخیره گاز طبیعی مورد استفاده در خودروهای دوگانه سوز، به روش المان محدود می­باشد. این نوع مخازن از یک آستر پلیمری و الیاف تقویت­کننده که به روش رشته­پیچی به دور آن پیچیده می­شود، تشکیل شده­اند. ابعاد و فشار مخزن مورد بررسی مطابق با ابعاد و فشار مخازن گاز طبیعی طبق استاندارد ایزو 11439 برای کاربرد در خودرو می­باشد. هدف از طراحی مخزن تعیین زوایای الیاف، تعداد لایه­ها و ضخامت مخزن است. عدسی­های مختلف نیمه کروی، شبه بیضوی و شبه­ کروی در این طراحی مورد بررسی قرار می­گیرد. مبنای طراحی، استاندارد BS4994 و طبق روش بار واحد می­باشد. شبیه­سازی در نرم­افزار ANSYS  به صورت سه بعدی (مدل یک هشتم) توسط المان Solid46 صورت می­پذیرد. برای صحه­گذاری روش المان محدود، نتایج حاصله با نتایج موجود در ادبیات موضوع مقایسه می­شود. تخریب کامپوزیت بر اساس دو معیار حداکثر کرنش مجاز و سای-وو مورد بررسی قرار می­گیرد. بررسی­های عددی نشان می­دهد که طراحی اولیه مطابق استاندارد بدلیل در نظر نگرفتن اثرات تمرکز تنش و تنش خمشی نیازمند بازنگری می­باشد. اصلاح طرح توسط افزایش لایه­ها به صورت سعی و خطا در تحلیل اجزاء محدود صورت می­پذیرد. نهایتا، چیدمان لایه­های کامپوزیتی [9066/960±] پاسخگوی طراحی مخزن دخیره‌سازی گاز طبیعی تحت فشار کاری 20 مگاپاسکال با عمر خستگی 1000 سیکل می­باشد.}, keywords = {مخازن تحت فشار کامپوزیتی نوع چهارم,روش بار واحد,تحلیل عددی,روش الیاف پیچی}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4054.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4054_78e171fa3ae8cb96f2991445139f8e5a.pdf} } @article { author = {جعفریان, علی and یوسفی, علی}, title = {شبیه‌سازی عددی عملکرد سردساز گیفورد مک‌ماهان بر مبنای دیدگاه لاگرانژی}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {45}, number = {3}, pages = {15-25}, year = {2015}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {}, abstract = {در پژوهش پیش رو، جهت تحلیل و توجیه فیزیک سردساز گیفورد مک­ماهان بر مبنای دیدگاه لاگرانژی یک کد عددی توسعه داده‌ شده است. جهت توسعه کد، معادلات حاکم با فرض ایده آل بودن بازیاب گرمایی، کامل بودن گاز سیال عامل و عملکرد سردساز در حالت پایا استخراج‌ شده است؛ به‌گونه‌ای که امکان تجزیه و تحلیل عملکرد سردساز بر مبنای دیدگاه لاگرانژی فراهم گردیده است. به­ وسیله کد توسعه داده‌ شده دما، فشار و جرم موجود در محفظه­های متفاوت در هر زمان محاسبه‌ شده و اثرات شرایط عملکردی سردساز شامل دمای مورد نظر برای سردسازی، فشار عملکردی بالا و پائین سردساز بر بار سرمایشی مفید ایجاد شده بررسی‌شده است. نتایج نشان می­دهد بار سرمایشی مفید ایجادشده بر روی محیط، حاصل از اثر سرمایشی مفید دو گروه متفاوت از المان­های جرمی می­باشد. گروه اول شامل المان­هایی جرمی است که با احساس افت فشار جزئی از سردساز خارج‌شده و گروه دوم المان­های جرمی­ می­باشند که با فشار عملکردی پائین از سردساز خارج می‌گردند. نتایج حاصل از کد عددی بر مبنای دیدگاه لاگرانژی با نتایج حاصل از تحلیل بر مبنای مدل ترمودینامیکی مقایسه گردیده و نتایج در دمای بالاتر از 40 کلوین از دقت بسیار خوبی برخوردار است.}, keywords = {سردساز گیفورد مک ماهان,دیدگاه لاگرانژی,شبیه‌سازی عددی}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4055.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4055_cd04c5d80b60712d0985d232201eb068.pdf} } @article { author = {جعفری‌نیا, علی‌رضا and دهقان, علی‌اکبر and هادیان, محمد‌رضا}, title = {بررسی و مقایسه روش‌های مختلف حل جریان گرما-شاره با شبکه‌های هم‌مکان و جابه‌جا شده در همرفت طبیعی}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {45}, number = {3}, pages = {27-38}, year = {2015}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {}, abstract = {در دینامیک سیالات محاسباتی دو نوع شبکه برای حل معادلات حاکم وجود دارد: شبکه ‌جابه‌جاشده[1] و شبکه هم‌مکان[2]؛ که تفاوت آن‌ها در مکان ذخیره‌سازی سرعت‌ است و همچنین پیچیدگی هندسی شبکه جابه‌جاشده نسبت به شبکه هم‌مکان زیادتر می‌باشد. زمانی که معادلات حاکم در شبکه هم‌مکان حل می‌شوند، مشکل نوسانات فشار به وجود می‌آید. برای حل این مشکل روش‌های مختلفی مطرح است که در این مطالعه سه روش اصلی درون‌یابی مومنتوم[3]، درون‌یابی گرادیان فشار[4] و تصحیح فشار هموار‌ساز[5] بررسی شده‌اند. نتایج این سه روش و روش شبکه جابه‌جاشده برای همرفت طبیعی درون محفظه بسته، مقایسه گردیده است. برای حل معادلات از الگوریتم سیمپل بر پایه روش حجم محدود استفاده شده است. جهت اعتبارسنجی مدل عددی، نتایج با حل‌های معتبر موجود مقایسه و عدد ناسلت متوسط ارائه شده است. با توجه به نتایج حاصله ملاحظه می شود که روش درون‌یابی گرادیان فشار توانایی حل مشکل نوسانات فشار را به طور کامل نداشته و فقط آن را کاهش داده است. روش درون‌یابی مومنتوم و تصحیح فشار هموارساز در نزدیکی دیوار بالایی موفق عمل نکرده‌اند و هنوز فشار و سرعت دارای نوسان هستند. از طرف دیگر با توجه به نتایج به دست آمده، مدت زمان همگرایی و تعداد تکرار در روش شبکه هم‌مکان نسبت به شبکه جابه‌جاشده کمتر است. در مسأله حاضر شبکه جابه‌جاشده نتایج بهتری را ارائه داده است. شبکه جابه‌جاشده، سرعت و فشار را به‌خوبی پیش‌بینی نموده است. [1] Staggered [2] Collocated [3] Momentum Interpolation [4].Pressure Gradient Interpolation [5] Smoothing Pressure Correction}, keywords = {شبکه هم‌مکان,شبکه جابه‌جاشده,درون‌یابی مومنتوم,درون‌یابی گرادیان فشار,تصحیح فشار هموارساز}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4056.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4056_92ad7967898c9c37d9d33c55eee037fc.pdf} } @article { author = {بک خوشنویس, عبدالامیر and ایزدی‌یزدی, محمدجواد and احسان, قلی‌پوراسرمی}, title = {ارایه ی روابط جدید برای پیش‌بینی مقادیر مرتبه بالای سرعت در دنباله ی تخت پشت یک استوانه دایره ای}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {45}, number = {3}, pages = {39-49}, year = {2015}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {}, abstract = {در این مقاله به بررسی تجربی وجود همبستگی‌های آماری بین مقادیر مرتبه بالای سرعت مانند تختی(Flatness)  و چولگی (Skewness) در دنباله­ی تخت پشت یک استوانه دایره­ای پرداخته شده است. جهت اندازه‌گیری مشخصه‌های جریان از دستگاه تونل باد و جریان‌سنج سیم داغ استفاده شده است. شدت اغتشاشات خط آزاد دستگاه تونل باد 1/0 درصد می­باشد که از این نظر دارای دقت بالایی است. عدد رینولدز در این آزمایش­ها برابر 28000 می­باشد. بر اساس داده‌های خروجی از آزمایش‌ها، منحنی­های مربوط به مقادیر بی‌بعد تختی و چولگی در نسبت فواصل مختلف ارایه شده است. از مقایسه مقادیر واقعی تختی و چولگی (که از آزمایش‌های تجربی در این تحقیق به دست آمده‌اند) با مقادیر پیش‌بینی شده توسط روابط موجود (که برای لایه مرزی آشفته و جت آزاد اثبات شده‌اند) روابطی به دست آمده که مطابقت بیشتری با مقادیر پیش‌بینی شده دارند. برای ارایه روابطی دقیق‌تر، از دو چند جمله‌ای مرتبه دوم و سوم استفاده شده است. مشخص شد که مقادیر مرتبه بالای سرعت با روابط ارایه شده در این تحقیق با دقت بیشتری پیش‌بینی شده‌اند. البته دقت این پیش­بینی‌ها در نسبت فواصل بزرگ‌تر به‌طور چشمگیری کاهش یافته است.}, keywords = {استوانه دایره ای,دنباله جریان,چولگی و تختی,جریان‌سنج سیم داغ}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4057.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4057_5e12c7f34f60d4e268f328437a4781f5.pdf} } @article { author = {دهقانی, رضا and عابدی, اسماعیل and بدری, محمدعلی and میرزایی, داوود}, title = {شبیه‌سازی عددی صعود اضطراری یک زیردریایی شش درجه آزادی}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {45}, number = {3}, pages = {51-61}, year = {2015}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {}, abstract = {در این مقاله رفتار دینامیکی زیردریایی در حین مانور صعود اضطراری و تخلیه مخازن ثابت شناوری (مخازن بالاست) بررسی شده است. در صعودهای اضطراری، مخازن بالاست نقش موثری در حرکت زیردریایی دارند. در هنگام ضرورت، هوای ذخیره شده در زیردریایی به داخل مخازن دمیده می‌شود و باعث کم شدن وزن زیردریایی در مقابل نیروی شناوری می‌شود و زیردریایی به سطح آب صعود می‌کند. اگر چه فرآیند دمیدن هوا و تخلیه در مواقع اضطراری صورت می‌گیرد ولی در مانورپذیری زیردریایی تأثیر زیادی دارد. لذا در نظر گرفتن فرآیند دمیدن هوا، در معادلات حرکت و بررسی تأثیر پارامتر‌های مختلف مدل‌سازی بر مانور صعود اضطراری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که در این مقاله به آن پرداخته شده است. زیردریایی مورد نظر شش درجه آزادی در نظر گرفته شده و دارای چهار مخازن بالاست اصلی می‌باشد. برای مدل سازی فرایند دمیدن هوا به مخازن بالاست، تئوری جریان تراکم پذیر و آیزنتروپیک بکار گرفته شده است. شبیه‌سازی‌ها برای یک زیردریایی نمونه انجام شده و رفتار آن در حین مانور صعود اضطراری بررسی شده است. همچنین اثر پارامترهای مختلف از جمله مشخصه‌‌های هوای ورودی به مخازن بالاست بر زاویه حمله، لغزش جانبی (دریفت) و زمان رسیدن به سطح در مانور صعود  بررسی شده است. نتایج نشان می‌دهند با افزایش فشار هوای ذخیره شده و تغییر زاویه سطوح کنترلی افقی عقب می‌توان زمان رسیدن به سطح را کاهش داد.}, keywords = {زیردریایی,مخازن بالاست اصلی,فرآیند دمیدن هوا}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4058.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4058_f0ba8c6678313a195e53ec8c0a378894.pdf} } @article { author = {زکوی, سیدجاوید and رحیمی, علیرضا}, title = {تأثیر بارهای دینامیکی در رفتار انباشتگی کرنش لوله های سه راهی تحت فشار داخلی}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {45}, number = {3}, pages = {63-68}, year = {2015}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {}, abstract = {در این تحقیق، رفتار انباشتگی کرنش درلوله­­ های سه­راهی از جنس فولاد کربنی ساده تحت فشار داخلی و ممان­های دوره ای مورد بررسی قرار گرفته است. مدل کرنش سختی سینماتیکی غیرخطی برای بررسی رفتار پلاستیک لوله­های سه­راهی بکار برده شده است. پارامترهای ثابت مدل کرنش سختی از روی سیکل­های پایدار شده منحنی­های تنش-کرنش تحت کنترل کرنش­های مختلف بدست آمده­اند. نتایج نشان می‌دهد که حداکثر مقدار انباشتگی کرنش در نزدیکی محل اتصال سه‌راهی در جهت محیطی اتفاق می‌افتد. مشاهده نتایج تجربی و عددی نشان می دهد که در ممان‌های با دامنه کم انباشتگی کرنش دارای مقدار بسیار پایین و نزدیک به صفر است،  با افزایش تنش میانگین و بالا رفتن دامنه ممان‌های اعمال شده، با فرض ثابت بودن سایر پارامترها میزان انتقال انباشتگی کرنش نیز بیشتر می‌شود. نرخ رشد اولیه انباشتگی کرنش زیاد بوده و سپس با افزایش تعداد سیکل­ها این مقدار کاهش می­یابد. البته نرخ انباشتگی کرنش پیش‌بینی شده توسط روش عددی در مقایسه با نتایج تجربی فراتخمین می‌باشند.}, keywords = {بارگذاری سیکلی,مدل کرنش سختی سینماتیکی,انباشتگی کرنش,فولاد کربنی ساده,لوله‌های سه راهی تحت فشار}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4059.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4059_d2f57e819c3ec7e8718820b174a44243.pdf} } @article { author = {شوکتی, ناصر and رنجبر, سیدفرامرز and محمدخانی, فرزاد}, title = {مطالعه پارامتری سیکل های ترکیبی پیل سوختی اکسید جامد یک مرحله‌ای و دو مرحله‌ای با توربین گازی}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {45}, number = {3}, pages = {69-83}, year = {2015}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {}, abstract = {در این مقاله سیکل­های ترکیبی یک مرحله­ای و دومرحله­ای پیل سوختی اکسید جامد لوله­ای (SOFC) و توربین گازی از نظر انرژی و اگزرژی مورد بررسی قرار می­گیرند. رفتار پیل سوختی اکسید جامد لوله­ای مدل­سازی شده در این تحقیق، با نتایج تجربی شرکت زیمنس- وستینگهاوس مقایسه و اعتبارسنجی شده است. نتایج شبیه­سازی سیکل­های ترکیبی مورد بررسی نشان می­دهد که سیکل ترکیبی دو مرحله­ای پیل سوختی اکسید جامد وتوربین گازی علاوه بر تولید توان بیشتر نسبت به سیکل ترکیبی یک مرحله­ای SOFC-GT دارای راندمانی به میزان 3 درصدبیشتر است. با توجه به تحلیل پارامتری، بیشترین مقدار بازده قانون اول سیکل ترکیبی دو مرحله­ای SOFC-GT وقتی رخ می­دهد که دمای عملکردی مجموعه­های اول و دوم پیل سوختی به ترتیب برابر 1180 و 1250 درجه سلسیوس باشد ولی بیشترین توان تولیدی در دماهای بالاتر مجموعه دوم پیل سوختی اتفاق می‌افتد. در چگالی جریان­های ثابت، افزایش ضریب مصرف سوخت پیل سوختی موجب کاهش افت­های ولتاژی پیل سوختی شده و این امر موجب کاهش اتلافات اگزرژی مربوط به سیکل­های­ ترکیبی خواهد شد. همچنین در دمای عملکردی ثابت مجموعه پیل سوختی در سیکل یک مرحله­ای SOFC-GT ، بازده ترمودینامیکی با افزایش ضریب مصرف سوخت پیل سوختی افزایش می‌یابد با وجود اینکه توان خروجی و تخریب اگزرژی در سیکل ترکیبی کاهش می­یابد.}, keywords = {پیل سوختی اکسید جامد لوله ای,توربین گاز,تخریب اگزرژی,ضریب عملکرد اگزرژی,مطالعه پارامتری}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4060.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4060_230d0117fe07186df8bbe63d783996fe.pdf} } @article { author = {عظیم‌زاده, مرتضی and چوپانی, نقدعلی}, title = {بررسی چقرمگی شکست سطح مشترک در اتصالات چسبی بین پایه دندان مصنوعی و سیمان‌های دندانپزشکی}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {45}, number = {3}, pages = {85-93}, year = {2015}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {}, abstract = {در این پژوهش سعی شده، چقرمگی شکست سطح مشترک اتصالات چسبی مورد استفاده در دندانپزشکی را با استفاده از مکانیک شکست به دست آورد. تولید سیمان­های مختلف در زمینه دندانپزشکی، باعث تلاش محققان برای به دست آوردن خصوصیات مختلف این سیمان­ها شده است. در این مقاله با استفاده از نتایج روش المان محدود، ضرایب تصحیح برای ضرایب شدت تنش برای نمونه آرکان اصلاح شده به دست آورده شده است. با استفاده از ضرایب تصحیح و نیروی بحرانی به دست آمده از نتایج آزمایشگاهی در زوایای 0، 45 و 90 درجه، می­توان چقرمگی بحرانی شکست سطح مشترک را برای اتصالات چسبی که سیمان گلاس آینومر اصلاح شده Xeno cem-plus(XCP) و سیمان کامپوزیت رزین Master-dent به عنوان چسب و پودر اس­آر تریپلکس سرد به عنوان جسم چسبیده شده به دست آورد. نتایج این آزمایش­ها نشان می­دهند که اتصالات چسبی که سیمان گلاس آینومر اصلاح شده XCP استفاده شده مقاومت بیشتری از خود نسبت به سیمان کامپوزیت رزین Master-dent نشان داده است. چقرمگی شکست سطح مشترک برای ترک به طول  mm15، در نمونه سیمان کامپوزیت رزین در مد کششی خالص با انجام آزمایش برابر  9/126975 =  و در مد برشی خالص   4/305929 =   به دست آمد.. این مقادیر برای سیمان گلاس آینومر به ترتیب  7/440070 =   و  7/382095 =   می­باشد.}, keywords = {چقرمگی شکست,اتصالات چسبی,شکست سطح مشترک,دندانپزشکی}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4061.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4061_6bb4781f0e6b15d08a52d432d38d8412.pdf} } @article { author = {نیک‌نژاد, فرهود and نیلی‌احمدآبادی, مهدی}, title = {شبیه سازی عددی سه بعدی کمپرسور چند طبقه یک موتور توربوشفت و ارزیابی مشخصات عملکردی آن}, journal = {مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز}, volume = {45}, number = {3}, pages = {95-106}, year = {2015}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2228-5148}, eissn = {2783-0772}, doi = {}, abstract = {در این پژوهش، تحلیل عددی سه­بعدی اجزاء دوار کمپرسور یک موتور توربوشفت شامل سه طبقه کمپرسور محوری و یک طبقه کمپرسورگریز از مرکز توسط نرم افزار CFX  صورت می­پذیرد. معادلات جریان تراکم­پذیر از روش فشار مبنا و براساس مدل آشفتگی SST حل می­شوند. پس از بررسی استقلال حل از شبکه محاسباتی، با تغییر شرایط مرزی ورودی و خروجی، منحنی عملکرد کل کمپرسور به دست می­آید. نتایج نشان می‌دهد در طبقه اول کمپرسور محوری به ­دلیل طول کمان زیاد محوری پره روتور، جریان ثانویه­ای از پایه تا نوک بوجود می­آید. همچنین، جریان در مقطع نوک پره‌های روتور طبقه اول گذر صوت است. در کمپرسور گریز از مرکز نیز تولید جریان ثانویه و بوجود آمدن ناحیه جت و ویک و لغزش در خروجی پروانه با استفاده از شبیه‌سازی عددی قابل مشاهده است.}, keywords = {کمپرسور محوری,کمپرسور گریز از مرکز,شبیه سازی سه بعدی,نمودار عملکردی}, url = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4062.html}, eprint = {https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4062_dc572d98c4e28272aa461752d9e21418.pdf} }