بررسی پارامترهای حسگری نسبت به گاز اتانول و تعیین بند گپ در اثر افزودن اکسید نیکل به زیرکونیای پایدارشده با ایتریا
زهرا
ابوالقاسمی
کارشناس ارشد، دانشکده مهندسی مواد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
author
مرتضی
تمیزی فر
دانشیار، دانشکده مهندسی متالورژی و مواد، دانشگاه علم و صنعت،
author
کاوه
ارزانی
استادیار، دانشکده مهندسی مواد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
author
علی
نعمتی
دانشیار، دانشکده مهندسی و علم مواد، دانشگاه صنعتی شریف
author
ارسیا
خانفکر
دانشجوی دکترا، دانشکده مهندسی متالورژی و مواد، دانشگاه علم و صنعت
author
text
article
2014
per
در این مقاله پس از فرمولبندی و ساخت لایههای ضخیم YSZ8 و YSZ8-Ni5/1 توسط روش چاپ سیلک روی زیرپایه آلومینایی، مقدار بندگپ در اثر افزودن اکسید نیکل با نمونه بدون دوپنت و همچنین حساسیت این حسگرها نسبت به بخار اتانول مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت. از اهداف این پژوهش بررسی و مقایسه مقدار بندگپ، انرژی فعالسازی، تغییرات حساسیت، زمان پاسخ و بازیابی میباشد. نتایج نشان میدهد که نمونه بدون دوپنت نسبت به Ni-YSZ مقدار کمتر بندگپ و حساسیت بهتری را نشان میدهد، همچنین دمای کار کمتر و حساسیت در دمای کمتر از دیگر مزایای آن است.
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
دانشگاه تبریز
2228-5148
44
v.
1
no.
2014
1
6
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3080_ac7932f472da76007af797aabf922134.pdf
ارزیابی مدل های آسیب نرم ABAQUS در فرآیندهای
شکل دهی ورق
فرهاد
حاجی ابوطالبی
استادیار، دانشگاه اصفهان، دانشکده فنی و مهندسی، گروه مهندسی مکانیک
author
text
article
2014
per
مکانیک آسیب پیوسته، ابزار جدیدی در مهندسی مکانیک است. این ابزار جدید به عنوان متمم تئوری پلاستیسیته و مکانیک شکست شناخته میشود. نرم افزار تجاری ABAQUS برای مواد نرم، ترد و مرکب دارای مدل های آسیب مختلفی است. در این تحقیق ابتدا، مدل های آسیب نرم موجود در نرم افزار ABAQUS/Explicitمعرفی می شوند. سپس با انجام شبیه سازی های عددی، نتایج پیش بینی معیارهای آسیب فوق در تعدادی از مسائل آزمون و هم چنین فرآیندهای شکل دهی ورق مانند هیدروفرمینگ لوله و کشش عمیق هیدرودینامیکی حاصل می گردد. در ادامه، نتایج شبیه سازی های عددی با نتایج عملی مقایسه شده و مدل های مناسب برای پیش بینی رشد آسیب در فرآیندهای شکل دهی ورق مشخص میگردند. مقایسه نتایج آشکار می کند که معیار آسیب نرم هوپیوترا مدلی مناسب برای پیش بینی رشد آسیب نرم در فرآیندهای شکل دهی ورق می باشد.
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
دانشگاه تبریز
2228-5148
44
v.
1
no.
2014
7
15
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3081_0522809766a389ba71c9b21e96b4e75e.pdf
مدل تحلیلی اثرات لغزش بین فازهای بخار و مایع در جریان فرا صوت چگالشی در یک نازل همگرا- واگرا
اسماعیل
لکزیان
استادیار گروه مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه حکیم سبزواری
author
سیما
شعبانی
دانشجوی کارشناسی ارشد تبدیل انرژی، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه حکیم سبزواری
author
احمد
مسجدی
دانشجوی کارشناسی ارشد تبدیل انرژی، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه حکیم سبزواری
author
فهیمه
سلمانی
دانشجوی دکتری تبدیل انرژی، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه حکیم سبزواری
author
text
article
2014
per
جریانهای چگالشی درون نازلها و پرههای ثابت توربین بخار همواره موضوع بسیاری از پژوهشها بوده است. تاکنون در مطالعات جریان چگالشی اغلب از لغزش بین دو فاز (بخار و مایع) چشم پوشی شده است، ولی در تحقیق حاضر معادلات حاکم با در نظر گرفتن اثرات لغزش بین فازها و اضافه کردن معادله اندازه حرکت قطره بیان میشوند. معادلات مذکور با استفاده از روش اولری- لاگرانژی و طرح رانگ کوتای مرتبه چهارم حل و نتایج حالتهای لغزشی و عدم لغزش با دادههای تجربی مقایسه شدهاند. بنابراین نوآوری این پژوهش اضافه کردن معادله مومنتم قطره به معادلات حاکم و شبیه سازی لغزش بین فازها در جریان فراصوت چگالشی برای اولین بار بصورت تحلیلی می باشد که در سه نازل همگرا- واگرا بصورت یک بعدی مورد بررسی قرار گرفته است. در هر سه نازل بادر نظر گرفتن لغزش، شعاع قطرات نسبت به حالت بدون لغزش افزایش یافته و به مقادیر تجربی نزدیک تر شده است. همچنین کسر رطوبت نسبت به حالت بدون لغزش کاهش یافته است.
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
دانشگاه تبریز
2228-5148
44
v.
1
no.
2014
17
28
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3083_685a174fc37f7cccf873838c991a9bae.pdf
حل عددی مدل شار- رانشی جریان دوفازی با روش پایستار در امتداد مسیر مرکزی PRICE-C
اسماعیل
نامور بهرغانی
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
author
ابراهیم
حاجیدولو
استاد، دانشکده مهندسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
author
یونس
شکاری
استادیار، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه یاسوج
author
محسن
خضریان
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
author
text
article
2014
per
جریانهای دوفازی در صنایع نفت و گاز و نیروگاههای هستهای از اهمیت ویژهای برخوردار هستند. در تحقیق حاضر از مدل شار رانشی برای مدلسازی ریاضی جریانهای دوفازی استفاده شده و تحلیل هذلولوی آن نیز انجام شده است. برای حل عددی معادلات هذلولوی مدل شار رانشی، از روش پایستار در امتداد مسیر مرکزی اولیه (PRImitive CEntered) PRICE-C استفاده شده است. به دلیل اینکه در این روش برای حل سیستم معادلات نیاز به محاسبه تمام ساختار مشخصه سیستم نیست، سرعت حل بالا می باشد. مسائل لوله ضربه، موج انبساطی و انبساط گذر صوتی با استفاده از این روش حل شده است. نتایج بهدست آمده نشان دهنده این است که روش PRICE-C توانایی بالایی در تسخیر ناپیوستگیهای میدان جریان دارد و بهخوبی می تواند رفتار جریان را پیش بینی نماید.
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
دانشگاه تبریز
2228-5148
44
v.
1
no.
2014
29
38
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3084_a7bc3c05248697c4736bc1cb8ea0615a.pdf
تعیین کمیتهای موثر در رابطهی خطیسازی شدهی جریان برای سوپاپهای کنترل جهت هیدرولیکی
پژمان
نیک اندیش
استادیار، دانشکده مکانیک، دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول
author
سعید
مینایی
دانشیار، دانشکده مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس تهران
author
برات
قبادیان
دانشیار، دانشکده مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس تهران
author
محمد جواد
شیخ داودی
دانشیار، دانشکده مکانیک، دانشگاه شهید چمران اهواز
author
text
article
2014
per
در این مقاله، تعیین ضریب تخلیه و ضرایب خطیسازی شدهی جریانبرای سوپاپ کنترل جهت هیدرولیکی، شامل اسپول با همپوشانی صفر و منفی در دستور کار قرار دارد. ضریب تخلیهی تنگنای ایجاد شده توسط اسپول در شرایط آشفتهی جریان در حدود 6229/0 و شیب بخش خطی منحنی ، برابر 222/0 تعیین گردید. ارزیابی نتایج نشان میدهد که دامنهی تغییرات ضریب فشار- جریان سوپاپهای با همپوشانی صفر نسبت به سوپاپهای با همپوشانی منفی کمتر است. از طرفی، سوپاپهای با همپوشانی صفر، تغییرات بیشتری را در بهرهی جریان نسبت به سوپاپهای با همپوشانی منفی ایجاد میکنند.
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
دانشگاه تبریز
2228-5148
44
v.
1
no.
2014
39
49
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3085_6c83d3f941cf2ed2fb1c03d5363fb939.pdf
مطالعه عددی و تجربی برخورد یک جت مستطیلی با یک صفحه تخت در راستای عمود بر محور
علیرضا
تهور
استادیار مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، گروه مهندسی مکانیک، شیراز
author
محمد مهدی
پورجم
دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک، دانشگاه هرمرگان، گروه مهندسی مکانیک، بندرعباس
author
شاهین
حیدری
دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک، دانشگاه هرمرگان، گروه مهندسی مکانیک، بندرعباس
author
text
article
2014
per
در این تحقیق تحلیل تجربی و عددی بر روی مشخصات جریان آشفته ناشی از تماس جت با صفحه صاف انجام شده است. هدف از این تحقیق بررسی رفتار جت برشی است. در مدل عددی از روش حجم محدود و مدل آشفتگی k-ε realizable استفاده می شود. توزیع فشار و تنش برشی بر روی صفحه صاف برای فواصل مختلف میان صفحه و نازل مشخص شده است. مقایسه میان نتایج عددی و اندازه گیری های تجربی نشان می دهد که نتایج عددی از صحت کامل برخوردار بوده و در صورتی که فاصله افقی میان دهانه نازل و صفحه مسطح 84/7 برابر طول مشخصه جت باشد، تنش برشی برروی صفحه مسطح حداکثر مقدار خود را خواهد داشت. بنابراین در این حالت جت بیشترین کارایی خود در عمل برش را خواهد داشت.
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
دانشگاه تبریز
2228-5148
44
v.
1
no.
2014
53
58
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3088_02092fae0555873d84d68e48121e9d3b.pdf
بررسی عددی و رفتار شناسی جریان درون تونل های باد فرا صوت دمشی در مرحله راه اندازی
مهدی
جهانگیری
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر اصفهان، اصفهان
author
مجتبی
دهقان منشادی
استادیار گروه مکانیک و هوا فضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر اصفهان، اصفهان
author
مهرداد
بزاز زاده
دانشیار گروه مکانیک و هوا فضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر اصفهان، اصفهان
author
text
article
2014
per
از آنجا که جهت انجام آزمایش در تونل های باد فرا صوت بایستی به مرحله اجرای تونل باد برسیم و رسیدن به مرحله اجرای تونل مستلزم گذر از مرحله راه اندازی تونل می باشد لذا تحلیل و بررسی جریان تونل در مرحله راه اندازی ضروری است. در مرحله راه اندازی که در یک بازه زمانی بسیار کوتاه و به صورت ناپایا و گذرا می باشد، امواج ضربه ای قدرتمندی ایجاد می گردد که بایستی به سرعت از مقطع آزمون عبور نمایند و توسط گلوگاه دوم متعلق به دیفیوزر فرا صوت، بلعیده شوند. در غیر این صورت، امواج ضربه ای عمودی تولید شده در مقطع آزمون باقی مانده و علاوه بر ایجاد افت فشار شدید، مانع از برقراری جریان در تونل باد می گردند. چنین رویدادی عملاً تونل را به یک تونل باد غیر قابل استفاده مبدل می سازد. در این مقاله فرایند راه اندازی در یک تونل باد فرا صوت دمشی ((Blow-down، با ماخ هدف 8/2 که هندسه نازل آن با استفاده از روش مشخصه ها طراحی شده است، بصورت ناپایا و گذرا مورد تحلیل قرار گرفته است. کانتورهای عدد ماخ و نمودارهای آن جهت بررسی انتشار امواج ضربه ای و دستیابی به ماخ هدف ترسیم شد. نمودار y+ جهت صحت سنجی مدلسازی آشفتگی جریان که با استفاده از روش اسپالارت-آلماراس انجام شده بود، استفاده شد. نتایج بدست آمده، صحت مدلسازی مرحله راه اندازی تونل باد را تایید نمود.
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
دانشگاه تبریز
2228-5148
44
v.
1
no.
2014
59
65
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3091_a911563088bbdfad1bac3fe498599eba.pdf
تحلیل عددی شتاب لحظهایکره درون سیال تراکمناپذیر با جرم افزوده در جریان های پایا و ناپایا
سید اسماعیل
رضوی
دانشیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز
author
فراز
افشاری
دانشجوی دکتری مکانیک، دانشگاه آتاترک
author
text
article
2014
per
در این پژوهش معادلات ناویر-استوکس برای تحلیل حرکت شتابدار کره صلب داخل سیال تراکم ناپذیر به کار رفتهاند. ایده حرکت شتاب لحظهای کره برای اولین بار مطرح شده است. تکانش در یک لحظه کوچک به وجود آمده و سرعت قبل و بعد از تکانش ثابت در نظر گرفته میشود. جریان آرام و ناپایا در رینولدزهای مختلف حل شده است. در یک لحظه عدد رینولدز از یک مقدار ثابت تغییر پیدا کرده و موجب تغییرات اساسی پسا میشود. برای حل سایر حرکتهای شتابدار (مانند حرکت نوسانی) نوع مدل دیگر (مانند زیردریایی های کره مانند) این روش قابل اعمال میباشد.
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
دانشگاه تبریز
2228-5148
44
v.
1
no.
2014
67
72
https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_3093_41b7b4c1defb831a46a0685e60ea4df5.pdf